Sidor

tisdag 14 januari 2014

vinterdag

Nu kommer vi få känna på en ordentlig kyla en tid fram över, Foreca säger kallt en vecka frammåt och t.o.m minus 20 på helgen. Jag har redan igår bytt till tjockare täcken åt en del hästar men kommer få ändra till ännu tjockare. Dom som är klippta nu vill man ju inte får kallt, dom med päls klarar sig bra med ett tjockt täcke! Även fölena har fått ett täcke på sig, jag brukar dra gränsen för dom vid minus 15, allt mer än det får dom gå täckta, jag vet att dom skulle klara sig utan, så gör ju alla unghästar i lösdrift men nu känns det bättre att dom har täcke..

Det märktes nog i fingrarna idag att rida 3 st hästar, jag har försökt passa på att rida mitt på dagen då solen lite värmer. Men nu när jag red Pampas som sista hade solen gått så långt ner att den inte nådde ridplan mera så då hade jag nog kallt! Det är jätte bra nu då Lalle har fritt hö så behöver jag inte passa på några mat tider med honom. Jag kan rida honom medan alla andra äter.
Jag är förvånad att Lalle inte fått någon hö mage! Han är inte något rundare än vad han var före han fick fritt hö! Å det är ju alldeles super! Kan inte säga att Elli och Stella heller skulle vara någo tjockare! Oftast blir dom ju tjockare första dagarna kanske t.o.m första veckan när dom smäller i sig höet, före dom lär sig att äta med måtta. Sen brukar det jämna ut sig! Hoppas dom andra är lika fiffiga sen när dom får fritt hö!

Måst ännu avsluta med att berätta att Lalle var jätte duktig idag igen, jag red på plan i skritt och trav och på åkern för första gången! Lalle tyckte faktist åkern var rolig så tror jag skall rida bara där nästa gång! Även om en öppen åker brukar vara ganska lockande för hästar att galoppera på så skall jag våga på det nog! Dessutom är det bästa underlaget för Lalle nu då det är hårt alla andra ställen!

Nova skulle jag kunnat klubba ihjäl idag, han var så osammarbetsvillig man bara kan vara, han stegra och vägra gå fram och när jag tog till spö på baken bocka han åt mig.??????Trodde han fick ut all sin överlopps energi igår när han härja på åkern! (läs föregående inlägg) Allt hans fjantas sluta med att han har håck sår på 2 av benen. Inga djupa som tur men så dom blödde. Jävla idiot häst..Sen när han gav upp gick han igen hur lätt och fint som helst! Varför måst han ha dom här dagarna ibland? VARFÖR??!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar