Sidor

torsdag 3 oktober 2013

nu var det slut

Idag ringde jag till veterinären, hon kommer och kastrerar Nova om några veckor! Nu rök tålamodet.!
Gör jag det inte nu så kommer jag förstöra bandet mellan mig och Nova helt och hållet. Han får en chans som valack och funkar det inte heller kommer jag sälja honom. Jag har ju andra hästar, var av 2 härliga föl efter honom så vad gör jag hålla honom om han inte ger nåt tillbaka. Jag kan ännu ta det att han är svår på andra ställen än hemma, MEN här hemma skall han vara trevlig och inte tro sig vara hela reven!!
Det som är surt är att jag kommer aldrig få det han är värd i pengar om jag säljer honom..Jag får vara glad om jag får det jag köpte honom för :(  Dom här tiderna köper ingen dyra hästar. Å dom som köper skall ha riktit dyra hästar..
Men hellre säljer jag honom billigare till nån som passar med honom än håller honom och ingen mår bra över det. Nova har faktist möjligheter att bli nånting bra både inom hopp och dressyren så synd att slänga det i havet.

Nu låter jag säkert jätte negativ, och det är jag som bäst för jag är så arg på honom. El nej jag är så trött på honom. Hela han stör mig, han är irriterande. Han har inte gjort något dumt just idag, förutom det vanliga men han är bara inte trevlig. Jag tänker säkert annorlunda om en tid men kastreras skall han iallafall! Jag tänker inte stå ut ett helt år till bara för att han skall lämna några fina föl igen åt andra mänskor! Jag hoppas och ber att han skall bli normal/ trevlig och att jag får tillbaka min vackra hopphäst som jag hade för några år sedan.
Jag gillar hingstar skarpt men inte när dom blir till en börda, då är det inte värt hålla dom som hingstar bara för att få några fina föl.Tack och lov för hingstar som Pampas


12 kommentarer:

  1. Har du funderat på att skaffa någon att rida honom några dar i veckan för att få ett andra perspektiv? Nån att hyra eller som medryttare, du har ju endå så många hästar så de sku säkert va skönt med hjälp för mer än nån gång då och då som du har för tillfället. Tror de faktiskt sku kunna hjälpa dig stärka bandet till Nova genom att ha lite distans för en stund. Lycka till iaf, han e så fin när han e sitt duktiga jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vara jätte glad om det fanns nån som jag skulle våga hyra honom åt. MEN problemet är det att han är farlig för andra att rida, han kan stegra när det kommer andra hästar närä, han är väldigt kvick, det vill säga du skall ha en tusans balans och tillika är han jätte känslig. Jag har inga problem med det här för jag hålls på vad han än gör ( hittills iallafall ) men jag vill inte riskera någon annans säkerhet. Han är riden av en duktig hopp ryttare ( nästan proffs) långa tider men det blev inte heller till något, jag har provat att andra vanliga skall hoppa honom och det slutade med vrickad fot. Alla som ridit honom tycker han är jätte fin och härlig att rida men det räcker inte när han sen slår sina dåliga och farliga sidor fram ibland. Jag hoppas ju på att alla dumheter försvinner när han inte mer är hingst å att jag kan fortsätta tävla med honom. Men jag har ingen lust att hålla honom som hingst och låna ut honom som skogshäst och själv inte ha nån nytta av honom. Plus att jag tror inte han själv mår bra av att ha såna humör svängningar som han har nu :(

      Radera
    2. det kan bra vara sant det du säger om hans egna självmående, hingstbeteendet har ju en tendens att ta över den egna karaktären hos vissa hästar! om du verkligen är helt 100 på att kastrera honom så säger jag att du efteråt ska prova någon lite yngre på honom. yngre ryttare (ändå kanske över 18 med tanke på hans historia om stegringar etc som du nämnt) är ju kvickare i kroppen och har kanske inte samma mängd medveten rädsla som äldre ryttare. yngre ryttare brukar ofta korrigera och agera innan de ens fattat vad som hänt, istället för att analysera hela situationen i grund och botten som personer som varit med längre. en ung ryttare är ju inte sämre bara för att hon inte nödvändigtvis ridit 20 år! priva unga vuxna, som förstår Novas beteende och vet "riskerna". Lycka till med Nova och hoppas ni löser era konflikter, man märker ju nog att ni inte har samma band som du har med Pampas men jag tror nog att du kommer nå dit ännu med tålamod och hjälp :) har du funderat på att redan nu kanske ta en person dit för att hjälpa dig annars, någon att tala med och peppa dig. jag vet att du redan har folk runtom dig men ett par nya ögon och en ny bekantskap med samma intresse som dig skadar ju inte precis! du vinner ju både nytta samt nöje på det..

      Radera
    3. för att förtygliga så säger jag nu inte att du är gammal, haha!! jag menar bara att "helt färskt kött" kan vara bra för Novas barnsliga och busiga lynne!

      Radera
    4. Att hitta en sån person kan vara en annan femma! det är inte bara att klara av ridandet, jag skall kunna lita på mänskan när hon hanterar en hingst här på gården när det finns en annan hingst här och det rör sig andra ryttare med hästar i stallet. Unga ryttare är orädda och duktiga men om jag inte hittar genast den rätta så hinner det gå illa under tiden, Man får ex aldrig falla av honom så han kommer lös. Och jag kan inte stå och vakta varje ridtur.MEN VET DU NÅN SÅ SKICKA HIT BARA! :) Eller nån annan som läser det här, säg till om ni vill komma. Men jag tar inga ansvar över det. Nu är det här ju inge konstigt att han är besvärlig, flesta hingstar blir det å därför har vi så mycket valacker.:) Det är bara synd då han är så fin. Men att göra ett helsikes besvär och jobb åt sig bara för att han skall betäcka 2 månader i året är inte värt det. Efter att han är kastrerad så kommer jag ju förhoppningsvis inte ha något problem med honom, det hade jag inte före han börja betäcka heller. Så då behöver jag ingen som rider honom. Å gillar jag honom sen endå inte så kan jag tänka mig hyra ut han helt och hållet men inte så att jag rider nån dag och hyr ut resten. Då är det bättre att sälja. Jag skulle ju villa att han får komma ut i tävlingslivet och visa vad han kan ännu. Både på dressyr banan och hoppbanan.med mig el nån annan.Tack för dina råd och medkänsla men nu har jag bestämt mig. Skulle han varit hos vem annan som helst skulle han varit valack för länge sedan :) Många har sagt att kastrera honom så får du en jätte fin hopp/dressyrhäst. Ex i flyinge där jag jobbade med hingstar var det kastrering ögona böj om det visa sig vara nåt "fel" med hingsten. / Heidi

      Radera
  2. Såg att du ville köpa chokobollar :) Far till lekis först på må men ska jag ta en låda då? Kan ju föra in den till Linda isf... Alla lådor e 7€/st!

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kan ta 2 st lådor på samma gång :)

      Radera
  3. :( Tråkigt att du känner att det är så illa med honom... Men du har ju nog varit trött på hands beteende länge nu, så kanske dags att göra något åt det nog...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo det känns som jag gett honom chans efter chans men han blir inte någo bättre. Å han blir inte yngre heller så vill inte kasta bort den bästa tiden i hans liv :( / Heidi

      Radera
  4. Skrattade lite åt kommentaren "nån yngre ryttare, vid 18 års ålder" som kanske klarar av honom bättre för att man då är kvickare och mindre rädd :'D
    Synd om det måste gå så långt, men du har ju helt rätt i vad du skriver, tack o lov för pampas ;) / Jessi

    SvaraRadera
    Svar
    1. hade faktist först lite roligt åt det åxå, men kom sen på att den personen nog inte känner mig alls och kan ju inte veta. För jag är verkligen inte rädd för Nova :) och åldern spelar nog ingen roll i det här sammanhanget. utan att skryta så hittar jag nog inte heller lätt nån som skulle vara kvickare än vad jag själv är :) Tack för din kommentar!

      Radera
    2. jag ber om ursäkt ifall mina kommentarer tolkats negativt. jag tycker verkligen Heidi att du är en väldigt kompetent hästmänniska, både i hantering och ridning. klart känner du ju bäst din häst i ridning osv, tanken om en medryttare handlade mer om avlastning frpn din sida, att det kanske sku vata skönt att inte var och varannan dag tampas med Nova. sen menade jag att en yngre kanske skulla vara passande i och med att "hänga med i svängarna" när Nova sätter den sidan till, alla har ju inte din spänst i kroppen efter de unga vuxna åren. som sagt så vet ju du nog bäst och det var kanske fel av mig att flika in med en fotnot. ber igen om ursäkt om det tolkats på fel vis för det var verkligen inte min mening!

      Radera