Sidor

tisdag 1 april 2014

nytt försök

Nu är Lalle och Nova i samma hage igen, ville ge dom en chans till då Lalle har så tråkit ensam i sin hage. Pampas flyttade jag till Novas gamla hage. Som egentligen är Pampas hage från första början.:)

Om det inte funkar att ha ihop dom får Lalle stå ensam en tid, sen kommer det en valack hit som är ett år äldre som han får som kompis. (om inte hästen hinner bli såld, den är till salu) Går dom att ha ihop så får dom gå ihop alla tre sedan. Det skulle vara lyx! Men är det någon som måste tas bort så blir det nog troligtvis Nova! Sen har vi ju sommar snart så sen på bete skall det väl endå inte bli problem. Ganska sällan det blir!

Tror att om Novas skulle få vara lite social så kan det bidra till en ro fullare häst och kanske lugnare vid ridning!?



Det hände inte så mycket när vi släppte dom, Nova sprang raka vägen till hö lådan! Efter att han ätit en stund orkade han gå och hälsa på Lalle. Nova visade sig nästan lite underlägsen, och Lalle försökte verkligen reta upp honom och visa att den här gången bråkar inte du med mig! :)

Men nog är det Nova som bestämmer förde. När dom senare fick dags hö var det nog Nova som bestämde från vilken hög han skulle äta!
Senaste gick det ju bra att ha ihop dom en par dagar och sen blev det problem, då tog jag bort dom för att vi skulle på resa och jag ville lämna det säkert. Nu om dom tar ihop tänker jag låta dom göra det så länge dom hålls innan för hagen. Det kan ju vara det är övergående, så ger inte upp genast!
Men jag hoppas att den här rediga månaden som gått har gjort Nova till lite mer valack än han var senast och inte börjar jaga på Lalle.





















Igår hittade jag en rutt som vi skall rida på Onsdagen med start på morgonen. Det blir inte 50 km men ca 40km. Det får lov att räcka. Vi kommer rida halv vägs förrän vi pausar och kollar om hästarna vill ha vatten och vi hoppar ner och sträcker på benen för en kort stund. Sen är nästa stopp när vi är hemma tibaka, OM det inte såklart händer något som gör att vi måst pausa mera. Vi kommer ha saft och godis med oss så vi får lite socker i oss! Det viktigaste är att vädret skulle vara fint, det skulle hjälpa så mycket!

Får se i vilket skick man är på Torsdagen, efter en halv dag i sadeln, kan vara det känns lite mer än normalt. Jag hoppas bara jag klarar av att rida Lalle på Torsdagen för då skall vi till manegen och öva igen! Och Nova kommer åxå med om vi får in han i trailern tillika med Lalle. El in får jag han men om han kan bete sig där inne är en annan femma...

Men kommer berätta allt om vår utflykt imorgon bara vi kommer hela hem !:)


5 kommentarer:

  1. Va ha du hitta för kiva länk? Kan man fara me kärran den oxå? :) // Michaela

    SvaraRadera
    Svar
    1. njaa, en del av vägen är asfalterad och ganska kurvig och smal men annars skulle det nog gå! vet inte vad vägarna heter men mot grundsjö å åt dom hållena!

      Radera
  2. Ta det försiktigt. Men det är ju nog ett par duktiga och trafiksäkra hästar ni har, om än lite busiga och överivriga :) måste pröva kommentera från iPaden nu också och se om det funkar ännu. Har du fått nån respons på kommentarsfunktionen nu när jag ändrade den till pop-up fönster (tror det bara märks på dator att det är pop-up)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svarar åxå nu från ipaden och det funkar. Tog bort pop up fönstret då det inte funka någo bättre. Heidi

      Radera
  3. De sir ju ut att gå bra mellan nova å lalle på videona, precis sådär håller salama å hans hingstkompis också på i hagen, det är nog mera lek dedär! :) tänker ni rida grundsjövägen? den är iaf int smal tycker jag..? kurvig nog, och mycket "döda vinklar".. å akta er för stockreckor i såfall, dom flesta saktar inte in för hästar på den vägen! >:( //I.S

    SvaraRadera