Sidor

onsdag 8 januari 2014

Vart tog dagen vägen?

jag satt för en timme sen i bilen på väg hem och funderade för mig själv att hur har den här dagen gått så jätte fort? Den hann inte ens börja så var det mörkt igen. Det här är första gången under den här mörka tiden som jag känner så. Tur är vi redan på väg mot ljusare tider!

Jag har varit till lagret och lastat flakan full med häst mat. Delvis mat som skall hem hit och delvis mat som skulle till andra stall.
Jojo är nu i 8 månaden dräktig och hon behöver börja få lite mamma mat (zucht mysli) på sidan om den vanliga maten. Sakta skall vi låta henne övergå helt till mamma mat! Frågan är bara den då hon är en pellet smakare och detta är i mysli format om hon kommer äta den? Vi har en reserv plan om det går så att hon inte vill ha myslin. Mamma maten finns nämligen även i pellet format, zucht pellet, MEN inte här i Finland som bäst. Så jag har pratat med Cia som importerar maten och hon ordnar hit en pellet säck om det visar sig behövas!


På förmiddagen hoppade jag Pampas och Nova. På ena lång sidan hade jag en linje som började med 2 st galopp bommar,  6,5 meter från bommarna rakt till en liten kombination. Och på båda snett igenom rakorna hade jag ett hinder, ett på 80 cm och ett på 1meter. Jag värmde upp på linjen flera gånger åt båda hållen, sen lade jag till  80 cm hindret genast efter och sen till sist la jag ännu till 1 meters hindret till sist.  Mera hinder behövs inte för att få till en bana. Nova var idag igen lysande bra medan jag fick kämpa med Pampas bara för att han stirrar på hinder förrådet. Han kunde ex inte hoppa linjen neråt mot förrådet utan att stapla i bommarna. Han funderade inte alls på hoppandet utan bara på det FARLIGA förrådet. Det andra hindren och linjen uppåt gjorde han endå som tur bra! Men jag tänker hoppa han igen imorgon..Bara för att....

Imorgon skall Nova ut på vägarna och konditions tränas. Måste ta till vara på dom mjuka vägarna nu före det fryser på! Å Lalle skall jag rida på plan före den sen skall lanas och bli fin! Det kommer bli paus med hans plan ridas nu medan det är kallt. Får se hur han klarar av att gå i terrängen när det är på fruset,?? el blir det tvångs paus åt honom? Återstår att se!

2 kommentarer:

  1. Tack för att du ordnar allt med maten åt Jojo!!! Det är lite "främmande" för mej med dräktigt sto/föl så jag bara hänger efter dej och ser på vad du gör. Lite som din skugga vet du :))
    /Maria L-A

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe :) Inget att tacka för, det måst vara första gången nån gång med allt och för alla!

      Radera