Sidor

söndag 5 januari 2014

Novas tur

Klockan 9.30 idag morse hade jag lektion med Jepa. Red Nova den här gången. Jepa sa att jag skall vara jätte nöjd med honom och att det var en bra lektion! Före timmen berättade jag alla knepigheter jag upplever med honom. Dom kom fram lite under timmen, men vi jobba bort dom, eller så gott det gick. Jepa sa att om jag upplever galoppen som dålig så skall jag inte galoppera så mycket, bara korta etapper. Så gjorde vi och galoppen var bra det lilla jag galoppera men varje galoppfattning var mindre bra. Ju mera övergångar man gör med honom ju mer irriterad blir han. Så man måste hitta något passlit där emellan. Det andra svåra är att stanna med honom, alltså halt så att han står med huvudet neråt. Han höjjer huvudet genast när du ber halt. Sen sänker han det genast igen då du ber skritt. Det här försökte vi få bort lite åxå men det var inte så lätt. Han är envis den där Nova! Och på en lektion kan man inte ändra på allt!

Men annars var han mjuk som gummiboll genom hela passet och tidvis var han så böjlig att han försvann under mig. Jepa blev ivrig och nästan red med mig :) hon blir så ivrig när hästen går fint! :)

Jag har i princip gjort helt rätt med Nova, d.v.s galopperat lite, som i terrängen galopperar jag ju knappt alls. Men det är ju för att han inte är trevlig, han far bara hårdare och hårdare och ju mer jag försöker stanna honom ju mera drar han emot. Så jag skall fortsätta att bara galoppera korta snuttar. Sen har jag ju galopperat mera på planen och försökt jobbat med galoppen, där som han inte är lika frammåt. Helt rätt men jag får inte här heller galoppera länge åt gången.
Novas huvud fungerar lite som en galopp häst, ju mer man galopperar destu hetare på gröten blir han, han blir lixom aldrig trött han bara får behov av att springa mera!

Får åka iväg till galopp banan ibland bara så han där får springa av sig. Han får lära sig förstå att banan betyder fart och alla andra ställen tar man det lugnt!

Efter timmen min tog jag Pampas och red ut i terrängen, han är inne i en så pigg/vild periord nu att man får hålla i sig i galoppen för att hänga med i hans krumelurer han drar emellanåt :)
Han som vanligtvis är så stabil i terrängen är just nu värre än vad Lalle är. Tror nog det där stirrande på hinder förrådet åxå kommer från all energi han bär på.

Sist ut idag före dagsmaten var det Lalles tur, hoppade upp utanför stallet och red ner till ridplan. Första gången jag gjorde det här utan att Ellu går framför som dragplåster. Han gick lite osäkert men han gick!
Där nere låg det fortfarande lite bommar på marken och dom var jätte hemska. Han ville inte gå nära dom. Så vi snurra runt på en volt en god bit från bommarna tills han slappnade av. Sen var det inga problem att gå förbi dom, genast då han gått förbi dom fick han en morot och så red jag upp tillbaka till stallet. Nu med lite bättre skritt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar