Sidor

fredag 3 januari 2014

Terräng / hoppning

Som jag sa så var vi, Heidi och Monica ut i terrängen med Lalle och Ellu. Vi gick en bit längs med vägen och vek sen upp i skogen, red en bit längs med en traktor väg och vände hemmåt så att det blev samma väg hem. Vi skrittade och travade nästan lika mycket, det var inte något jätte lång väg men på hemsträckan när vi trava så bara bröt Lalle av av sig själv och börja skritta, han var trött lilla gubben. Han hade ganska god fart hela tiden i trav och tog väl ut sig. Det kom som en vägg emot som han blev trött! Men bra att han kan ta det lugnt hemmåt, att det inte blir så att det är full fart när man börja komma mot stallet!
Han var riktit duktig igen, det var delvis helt ny väg och han tittade inte på något och blev inte rädd för saker som inte fanns. Totalt fokuserad och stabil!

intressant bild vinkel :)

Medan vi red ut i terrängen red Maria Jojo på plan och gjorde Tyras bom övningar. Hon lämnade bort hindren eftersom Jojo inte skall hoppa som dräktig. Men bommar kan man alltid gå! Enligt henne var det inga svårigheter alls med övningarna. Till nästa var det Pampas tur. Jag lade på grammanerna igen då han fortfarande håller på och fjantar med att dra upp huvudet och bli rädd varje gång vi kommer vid hinder förrådet. Jag kan ju berätta att igår då jag släpa fram alla hinder hade jag Pampas bredvid mig, och han var nästan inne i förrådet, och då var det ju minsann inga farligt! Så nu vet jag att han bråkar med mig...

När jag värmde upp råka Jepa köra förbi och stannade såklart och juttade! På Söndagen kommer hon och håller timme åt oss blev det klart!

Träningen då, jag började med dom båda att trava normalt över 4 bommar som hade lite bredare mellan rum än vad det normalt är. Sen lade jag till halt efter bommarna. I Tyras övning skulle man åxå göra halt före bommarna/hindren men det gjorde vi inte eftersom vi inte tycker man skall stanna hästen före ett hinder. Bara ifall det behövs, och nu behövde inte vi det med våra hästar.
Jag fortsatte på så vis att jag tog 2 av bommarna och lagade dom som ett litet kryss medan dom 2 andra bommarna fick ligga kvar. Jag kom fortfarande in i trav och hoppade krysset. Några steg galopp efter hindret och så halt igen.

Efter det här blev det ett litet rätt uppstående hinder utan några bommar alls. Det gällde bara att komma rakt före och efter hindret och så halt såklart igen efter hindret, och igen vi lämnade bort halten före hindret!
Till sist satt Maria ner hindret igen till bommar på marken. Nu samlade jag dom massor före bommarna och på bommarna så att dom måste sträcka sig över varje bom. Alltså korta men med långa steg.

Jag har både filmer och bilder på övningarna som Maria tagit så att ni får se och förstå det lättare. Alla ni som läser Tyras blogg vet ju hur det går till men för er andra.

Som jag sa hade jag grammaner på Pampas men jag var tvungen att ta bort dem efter första hoppet, han hoppade helt knäppt och stort så det kändes helt enkel farligt att rida med dom på. Finns bild på det åxå hur det kan gå när man hoppar med grammaner med en häst som INTE är van med sånt! :) Om ni vill se kan jag sätta ut dom bilderna :) ??

Nova måste jag ge extra beröm åt idag, han började lite trögt men var väldigt fin efter bara lite uppvärmning.! Å haka inte upp er på hans klippning :) vet exakt hur fult det är :)

vanliga trav bommar

Fina Pampas!!

vanliga steg

lååånga steg!



Här under är nu film med både trav bommar med hopp i slutet och sen att komma in på hindret rakt och med halt efter hindret. Hinderstöden och bommarna som är efter och före hindret är alltså meningen att hjälpa en rida rakt!





Vad jag tyckte om övningarna? Hon har haft bättre övningar, lite tråkiga kanske. Och inte alls så svåra hon får det att låta som dom är! MEN alltid roligt att få gratis övningar! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar