Sidor

fredag 17 januari 2014

forts från föregående inlägg

jag vet att förra inlägget är jätte jobbit att läsa med vit bakgrund men jag får inte bort det. Hoppas ni endå läser det och säg gärna till om ni håller med el blir förvånade av nån sak. Jag läste åxå att en klippt häst kan ha endast ett tunt täcke på sig fast det är minus 20 grader. Det kan hända att det stämmer men jag håller inte med. Om vi tar Pampas som exempel så skulle jag få klippa honom pånytt efter en månad om jag hade honom ute med bara ett täcke en hel dag. Och om han lägger päls fast han har ett täcke så måste det väl vara för att han har kallt? Har jag ett inne täcke och ett ute täcke på honom så lägger han inte någon päls, el inte nära på lika snabbt iallafall!

Att en ung till medelålders häst med vinter päls klarar sig i sträng kyla utan täcke är jag inte alls och tvekar på, speciellt kallblod! Men hur är det med gamla hästar och föl? med föl menar jag under ett år! En gammal häst beror väl på skicket, mager, tjock? och frisk el sjuk? Det är säkert från häst till häst. Föl har jag hört skall ha en sån tjock fölpäls som är tjockare än en vanlig vinterpäls. Stämmer det? nån som vet?

Sen om det regnar el blåser så är jag av den åsikten att alla hästar kan ha ett täcke på sig!? Å då menar jag inte en regnskur el lite blåsigt, utan en hel dag av skit väder.

Men överlag så är det nog så att vi är allt för fjantiga när det kommer till våra pållar där ute i stallet, vi glömmer bort att det faktisgt är HÄSTAR!!

Å så här passande till detta inlägg skall jag sätta bilder på Lalle med sitt jätte tjocka täcke :)





Nu är det nu bara så att jag vill inte ha en häst med massor av hår och därför täcker jag in honom, jag kunde ju välja att klippa honom men som 3 åring är det inte nödvändigt så då är andra alternativet det här. 

2 kommentarer:

  1. Våra hästar går ju för tillfället på lösdrift eftersom två av dom är unghästar så är de ju inte klippta utan lurviga som får. jag upplever inte att de fryser när det är kallt, men just när det är blåsigt eller regnigt så märker man att de fryser. Vi har ju tillgång till stall så då får de alltid komma in och torka upp. Gammeltanten Mellizza som står uppstallad är en riktig frusipicko som fryser även på sommaren när det är regnigt och blåsigt så henne får man ta och täcka ganska ordentligt för att hon ska hålla värmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra att andras hästar åxå fryser! mina pojkar fryser åxå på sommaren om det regnar och är ex 10 grader. Va bra med lösdrift som dom får komma in och torka! Det säg ju att så länge hästen är torr fryser den inte!

      Radera