Sidor

söndag 26 januari 2014

Inspänd/ förvänd galopp

Red igår förvänd galopp med Pampas och Nova, det är mycket länge sedan sist. Det märktes åxå kan jag säga. Nova gick det godkänt med men när det kommer till Pampas var det långt ifrån.

Egentligen skulle det antagligen inte varit några problem med Pampas om han inte skulle ha jävlats med att han är så rädd för förrådet. För egentligen gick det helt bra tills vi kom ner i det hörnet före förrådet. Men sen vet ni när han låser sig så då tar det tid att få bort det. Jag hoppa ner mellan varven och longerade honom på en volt genom det där hörnet för att slippa bråka med honom. Det gav resultat efter att han trampat sönder sina boots och med sår på benet. Det går inte och beskriva hur han flyger åt sidan, och då blir hans stackars fötter i kläm...
Före jag började med förvända galoppen gick han riktit snällt förbi farliga hörnet, t.o.m på tygel och utan att titta. Men genast när jag börjar kräva lite av honom så hittar han på att där e spöken. Idag tänker jag fortsätta med förvända galoppen men med grammaner på. Bara för att jag vill inte bråka med honom.

Jag har redan ridit Nova idag och det gick 10 gånger bättre än igår, han slappnade av snabbt och då gick galoppen genom hörnen som på räls! Jag skulle nästan våga påstå att det hänt något i ridningen med honom nu. Jag vet inte om jag vågar säga det men jag tror han har slutat med att bita tag i bettet, el strida emot. Som jag sagt så blir han spänd och frammåt efter galopp men inte nu mera, inte senaste veckorna! Nu är han lätt i mun hela tiden och farten ökar inte fast jag galopperar!

Imorgon skall jag se hur han är i terrängen!

Lalle har idag blivit longerad med inspänningstyglar. Jag kunde genast konstatera att han gått frammåt massvis sen han senast longerades på ridplan. Han gick i en samlad trav och i takt hela tiden. Och han hölls fint på volten. Han stred lite emot tyglarna först men sen satt han ner huvudet och höll det där. Visst har ridningen gett balans åt honom, han såg helt annorlunda ut nu än när jag senast såg honom från marken!
Han har dessutom blivit en så söt liten häst att jag börjar gilla honom mer och mer för var dag. Vi synkar på ett bra vis!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar