Sidor

torsdag 16 januari 2014

sadel test

Först red jag med nya sadel ut i terrängen på Pampas, den satt som gjuten, efter det red Maria med den på Nova, den satt om möjligt ännu bättre och till sist provade jag den på Lalle. Jag provade även Novas sadel på Lalle och jag tyckte med ögonmåttet att Novas sadel satt bättre. Så den red jag med idag, kändes mycket mera hemma än den sadel jag ridit hittills med! Lalle har en mycket kortare rygg än vad Pampas och Nova har, och jag tyckte eventuellt att den nya sadeln kom lite för långt bak. Nu har ju jag inte ridit Nova med den nya sadeln men det ser ut som att han får hålla den nya och Lalle får Novas gamla, som inte är gammal utan nyaste av alla sadlar :)
Bra att ha den dyraste och nyaste sadeln på en unghäst :)
Huvudsaken är ju att sadeln passar! Skall göra ett test imorgon ännu!
Som bäst rider Monica Ellu med min nya sadel, den har väldigt mycket plats för manke så den gick t.o.m på Ellu. Vi har problem att hitta sadel åt Ellu och Monica har ridit mycket med en barbacka "sadel" . Ellu går 10 gånger bättre nu utan sadel och hennes rygg har fått mera muskler sen vi tog bort sadeln av henne. Om min sadel nu går att ha så får hon låna den om hon vill rida med sadel nångång som omväxling. Monica har en sadel på kommandes på prov här i dagarna och passar den så är ju problemet löst men om inte så fortsätter vi så här som vi gjort nu!



Jag har börjat rida Lalle med martingal. När han blir ivrig så slänger han med huvudet och tyglarna far lätt upp till öronen på honom. Jag vill ju inte hela tiden sitta med korta tyglar på honom, så på det här viset kan jag ge lite tygel och viftar han till så håller martingalen tyglarna på plats. Det här är mest i traven han gör så, om han tycker det är roligt så är det hans sätt att visa det. Hellre får han göra så här än att bocka. Som han knack i trä inte alls gjort nu senate tid! Han känns överlag mycket stabilare att rida nu och han går bra frammåt fast vi är ensamma! som idag på åker, han var modig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar