Sidor

fredag 4 oktober 2013

Uppståndelse

Oj va det har kommit åsikter om senaste inlägget, både här och så har jag fått samtal av folk :)
Dom flesta förstår mig ( det gör nog alla som känner mig och hästen) men sen finns dom några som sagt att är du nu säker?!
Jag måst klargöra här att nu är det inte fråga om att jag skulle göra nåt fel med Nova, att jag är rädd el inte har tålamod.
Jag har haft tränare och andra som ridit, jag har bett om tips men inget hjälper NÄR HAN SVÄNGER DEN DÅLIGA SIDAN TILL. När han är sig själv funkar vi jätte bra ihop. JAG VET ÅXÅ ATT JAG INTE ÄR NÅGON SUPER RYTTARE. Men i det här fallet har Nova faktist funkat bäst med mig, han är ju uppvuxen med mig, han är skolad av mig, samma som Pampas. Nu har det bara råka sig så att Pampas har ett bra hingst huvud medan Nova inte har det. Å det är något du inte kan ändra på!

Som ett exempel, jag hoppade båda 2 idag och Maria hjälpte mig med hindren. Nova har varit ett pisshuvud hela veckan. Och idag var han jätte mysig, både i stallet och när jag red. Han hoppade snällt och blev jätte glad då jag berömde honom. Fast han var osäker på ett "hemskt" hinder hoppade han det endå! Maria sa att hon såg att han gillade dagens pass. På Söndagen behöver det inte förde betyda att han kommer vara lika sammarbetsvillig! :( Och det är det här som ingen kan göra nåt åt!

Nova har i 2,5 månads tid hoppa allt, inte vägrat en gång, vi har fått beröm på träningar och vi har kommit felfritt igenom den första tävlingen vi deltog i den här sommaren. Och så mittiallt på senaste tävlingen skulle han inte ens in på banan, utan nån förvarning!? Så oberäklig är han!

Jag vill ha tillbaka Nova som han var idag, för alltid, inte bara då han känner för att vara trevlig.
p.s kolla i slutet när vi hoppat klart vad glad han blev när jag berömde honom



Kort om pampas hoppning idag. Han har hoppat bättre, kanske inte riktit helhjärtat från min sida och Pampas kände det. Vi hoppade en bana på 100- 105 cm men slutade sen då jag inte tyckte det flöt på riktit som det brukar!
filmbevis på hur slappt det såg ut..





Nu skall jag ännu gå ut och jobba med Lalle lite. uppdaterar senare igen..

8 kommentarer:

  1. tror folk som int vet har svårt att skilja på hingst o svårriden häst! Nova e int en problemhäst inom ridning o hantering,han har ett problematiskt hingstbeteende! O han e ju åxå riden av riktiga proffs,tex maarit som int haft nåt klagomål på ridbarhet! Heidi behöv nog ingen medryttare,de e ju int de de är frågan om att vem e tillräcklit knäpp att hoppa upp dit,själv har ja ridit honom sen han var 3,o har bara positivt att säga,de e ju en helt annan sak me en hingst med ett rubbat beteende! När novas hormoner spelar på har d inget att göra med hur var o vem som rider,int har d nån roll om du e proffs eller amatör,18 el 45 :) de e då ja vet att den som int känner nova kan orsaka katastrof! Falla av,stegring som slår i runt mm,heidi kan hantera dom situationerna mer än nån annan! Hon vet va som e säkrast,vart han hoppar o hu han vänder! dessutom e heidi ständigt omringad av hästmänniskor av olika slag,o ja tror ingen ha missa att nova e både fin o duktig när hingstbeteendet är i skick! En hingst kan va lätt som pampas,normal,el jäklig,tyvärr hör nova ti den sista när han blir som värst : / ljuvli häst,super att rida men me vrickade hormoner! Men heidi ta nu o stoppa lite smet i frysen innan han kastreras! /monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte ha förklarat detta bättre själv. Monica fick ut det precis rätt!

      Radera
  2. jag har aldrig menat att heidi skulle behöva en medryttare för att hennes ridning inte skulle vara tillräcklig, tvärtom! jag tycker att heidi är en otroligt duktig ryttare, som kan hantera hingstar på ett sakligt sätt. en så duktig hästmänniska vill man inte att ska börja ifrågasätta sitt hästintresse, vilket kan ske om ingenting fungerar som man vill.. jag vill också förtydliga att jag verkligen tror att Heidi vet bäst när det kommer till sin egna häst, jag sade enbart en utomstående åsikt värd att kanske fundera på, enbart för Heidis orks skull. jag ifrågasätter aldrig ägarens intuition eftersom ägaren klart vet bäst när det kommer till den egna hästen. personligen så skulle jag nog gett upp för länge sedan, så hatten av åt dig Heidi och ditt otroliga tålamod och din beslutsamhet! mera människor som du behövs i hästvärlden och hoppas verkligen att allt löser sig mellan er efter kastreringen. som du sa så funkar allt BRA när det väl gör det! tack också till en trevlig blogg, jätte roligt att följa med i din vardag, blir alltid glad när du bloggat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt i att hästintresset flaknar då man gör sitt bästa och det endå blir bara skit! Just nu har jag ivern totalt på noll! Tack för dom snälla orden!

      Radera
    2. Och roligt att du läser varje dag! fortsätt med det och att Kommentera! :)

      Radera
  3. vet att du säkert menade väl,vill bara att folk ser skillnad på hingstproblem o häst problem! Heidi vet att hon kan be mej o säkert linda åxå att rida han ibland om hon vill,såsom vi gjort tidigare åxå,tilome flere veckor när hon varit på semester! Tyvärr tror ja detta inte hjälper,de ändrar int på hästens fasoner,hon har samma problem framför sej ändo! De behöv int vara ett brunstit sto i en manege som utlöser hans ryck,kan va en gammal valack som ser på han snett ;) o bums e allt tibaks ti noll! Men tur i detta fall att en sån häst hamnat hos en kunnig typ,såsom du anonym skrev! O hoppeligen får vi gamla nova tibaks när han kastreras o vi får se han på tävlingsbanorna så super som ja sett att han kan vara!/monica

    SvaraRadera
  4. Jag har bara varit i stallet ca.6månader så kan inte gå djupt in på saken men jag anser att om Heidi har fått för sej att det är dags att kastrera, då är det verkligen det. Tror Heidi in i det sista ha försökt hålla kvar sin hingst, just för att hon tycker så om hingstar och har kunskapen att handskas med dom. Så jag ifrågasätter inte detta det minsta. Nova KAN ju verkligen hoppa och Heidi KAN rida, detta är bådas chans att fortsätta ihop och inte gå skillda vägar.
    Monicas inlägg var otroligt bra skrivna!!!
    //Maria L-A

    SvaraRadera