Sidor

onsdag 16 oktober 2013

ridningen idag.

Jag fick ett kandar lånat men det var för litet, så kunde inte ens testa rida med det :( äsh, skulle ha varit roligt, fast alla som ridit/rider med kandar säger att det tar tid för hästen att vänja sig med det och förrän det börjar funka. Dressyr blev det med Nova idag iallafall, med hans vanliga bett. Nu skulle jag villa veta, får man ha D ringar i betet på lätta dressyrklasser? Nån som vet?? Pleace help!! Jag vill rida med den utrustningen jag skall ha på tävlingen i god tid före så det inte blir några överraskningar sen. Sporrar är ett problem jag har med Nova, han hatar dom, men eftersom man måst ha dom på tävling är det bara att träna rida med dom hemma åxå. Pampas tycker inte heller om dom men han reagerar inte lika starkt som Nova!
Nu kan jag dressyrprogrammet utantill! Jag skall rida K.N special.
Med Nova har vi 2 saker som vi måst finslipa på, ena är galoppfattningarna ( han fattar dom trögt) och det andra är övergången från galopp till skritt ( där vill han inte komma tillbaka så snabbt som jag ber). Med Pampas har jag det problemet att han gör galopp ombyten när jag skall galoppera snett igenom och byta varv. Jag har ju alltid lärt honom att man byter galopp just före hörnet och nu skall han inte göra det utan ta trav el skritt! Jag kan ju inte bli arg på honom för att han byter snällt galopp då det är det jag lärt honom att han skall göra, så nu måste jag bara öva att han inte tar för givet att han skall byta alltid där. Jag får lära han på nytt bara helt enkelt.
Men nu måst jag komma ihåg att det här är min och pojkarnas första dressyr tävlingen EVER och vi har 2 veckor tid att öva så jag får inte vara för hård mot oss om det inte går bra på tävlingen!
Fast det går bra här hemma så har jag ju ingen aning hur dom funkar på borta plan.

Med Pampas var jag idag en terrängrunda med långa rakor och galoppsträckor, jag galopperade flera km utan att pausa och resten travade jag.( Skritta ju såklart i början och slutet)
Han var inte ens svettig när vi kom hem, man märkte knappt var sadelgjorden legat :) Skönt så behöver jag inte klippa honom på en tid ännu!

Imorgon skall det hoppas igen, får se vad jag hittar på den här gången. Men med Nova skall jag ta lite höjder iallafall!



4 kommentarer:

  1. Sporrar är inte obligatoriska i lättare klasser, och jag är nästan säker på att man inte får ha D-ringar på bettet, så är det i Sverige i alla fall!
    /Cessi

    SvaraRadera
    Svar
    1. nä men vad säger du!!?? måst man inte ha sporrar? yes!!! ok och inga d ringar, då byter jag bett ögonen böj imorgon! Och vet du, jag tycker det är jätte dumt att man måst ha sporrar i stora klasser, är inte ide´n att man skall ha hästen å gå fint med så lite hjälper som möjligt!? om man inte behöv sporrar är det ju dumt att man måst ha tycker jag.

      Radera
  2. Du får ha D-ringar på 2 och 3 delade nivelbett i dressyren. Sporrar från HeB uppåt.
    //Maria L-A

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu vet jag exakt vad jag får ha och måst ha för jag har fått reglerna skickade åt mig :) tack ni som skickade! D ringar är tillåtet, så även hårt gummibett och sporrar måst jag ha i k.n. special eftersom det är lätt b klass.

      Radera