Sidor

tisdag 1 oktober 2013

denna eftermiddag 1.10.2013

Jag var ut med Pampas i terrängen med Monica och Ellu. OBS bara Ellu. Små flickorna fick vänta i boxen undertiden. Vi var bara en kort länk och så galoppera vi runt på hö åkern en stund. Men vet ni hur roligt både Pampas och Ellu tyckte det var!?? Monica sa att det är länge sedan Ellu haft ett sånt drag som hon hade idag och Pampas hoppa och skutta och vifta på huvudet :) Det är ett halvt år sedan som vi senast red ut med dom 2 ihop. Imorgon skall vi ta det på nytt men en lite längre länk. Kanske Jojo kommer med åxå ?

Med Nova red jag på hö åkern och tränade övergångar, skritt -trav- halt- trav - galopp o.s.v. även lite galoppombyten och samla och öka i galoppen. Han gjorde allt som jag bad men jag märkte att det inte var helhjärtat. Vet inte vad det är med honom nu, han är inte alls bra, trivs inte med honom alls just nu :(

Hästarna har nu varit inne några nätter och jag börjar få systemet att rulla.Varje år kommer jag på nya små saker som gör stalljobbet lättare. Nova är den enda som går i betes hagen på dagarna och han äter bara hö till natten. Dom andra äter morgon och dags hö ute och jag har fixat plastlådor till allas hagor. Bättre att dom äter från lådan än direkt från sanden. I Ellus hage, där små flickorna och Lalle går har jag satt upp en höpåse så dom får käka hö hela tiden. På så vis har dom nåt att göra tillika. Alla 4 kommer så bra överens där att dom äter från en och samma hö hög. Vilket är jätte bra för det underlättar jobbet. Ju mera hö det ligger omkring i hagen dess mer att kratta. Dom har ett gammalt badkar som jag kommer sätta deras hö i sen då det blir våtare, tills vidare äter dom från marken.

Jag har åxå placerat ut grepar runt om på utsidan av hagorna så när jag städar hagorna behöver jag inte släpa med mig en grep, det räcker med skottkärran. Grepen är alltid i vägen när man kärrar då kärran är full med skit. Och råkar en häst skita nånstans på fel plats på gården är det lätt att städa bort det genast då det finns grepar nära till hands. Här skall det inte ligga skit omkring nån annan stans än i hagen och skit lavan :)





Å sen till sist undrar jag om det är fler än Maria som inte kan kommentera här på bloggen igen? När det är så tyst?? å så tycker jag det är synd att bara samma mänskor alltid kommenterar, jag vet ju många som läser som aldrig hör av sig. Även ni från Sverige ;) tycker det borde vara lätt att kommentera då man får vara anonym? Nu menar jag INTE att ni som kommenterar skall sluta, det är roligt att höra av er men jag menar bara att ni andra måste ju åxå ha åsikter? Det finns säkert mycket som ni hakar upp er på här el tycker är dumt :)?? Åsikter finns det ju gott om :)

4 kommentarer:

  1. Ja jag förstår inte varför jag inte löngre kan kommentera via min iPhone som jag tidigare gjort. Andra bloggar är som innan men Heidis den är lite speciell :) Via min iPad går det som normalt.

    Joo jag kommer med me Jojo idag på en terrängrunda.

    Här är mycket tyst just nu. Alltså med tanke på att här var flera som kommenterade tidigare. Om här är flera som har samma problem som jag att det inte går via mobilen så ta er iPad eller dator och skriv via den.
    //Maria L-A

    SvaraRadera
  2. Jag kan faktiskt inte heller kommentera via iPhonen, men via både dator och iPad går det! Vet inte varför, men det är samma sak på vissa andra sidor. iPhonen är jobbig på det viset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan de vara nu då de kom det där nya 7 systeme ti iphonen? Tidigare ha ni ju kunnat ./ heidi

      Radera
    2. Jag har aldrig kunnat kommentera via telefon, och jag har inte ens uppdaterat telefonen med 7an!

      Radera