Sidor

torsdag 10 oktober 2013

arbetsdag

Jag har hunnit med massor idag, först jobb, så hem och mata hästarna. Monica har varit snäll och städat uteboxarna åt mig så jag kunde genast börja med hagorna när jag matat. Så tog jag Nova en tur i terrängen medan dom andra åt sitt hö. Eftersom han ännu är i betes hagen får han inget dagshö. Efter Nova hann jag in en sväng och pausa så att Lalle skulle få äta i lugn och ro. Med Lalle var jag ut och gå längs med vägen, jag ville kolla hur han reagerar för bilar. Senast jag gått med honom var i somras då han kastrerades. Då var bilarna inga problem och det var dom inte nu heller som tur! Vi hade sadeln på med hängande stigläder och träns och tyglar, ja, hela paketet! Han var så glad, han gillade massor att vara ut och gå. Hela vägen gick han raskt men han kollade noga att jag var med hela vägen. Helt klart var jag hans trygghet. Det är bra, det är det här jag vill, att han börjar lita på mig.
På hemvägen lät jag honom gå lite före mig, så att HAN ledde så att säga, inte tog tröst bakom mig. Å riktit sista biten tog jag tag i tyglarna och gick precis fast i sadeln och höll händerna där dom skall vara när jag rider sen. Då blev han fundersam och saktade ner men han gick fram när jag smacka lite!
Vanligtvis jobbar jag med honom varann dag men imorgon tänkte jag ta honom fast vi jobbade idag. Imorgon skall vi bygga upp hinderövningarna som Tyra kom ut med i veckan, och tänkte jag skall passa på att gå lite bommar med honom tillika.

Tills sist  red jag ännu ut med Pampas, vi träffade på 2 st älgar och Pampas ville springa efter dom!! Han gillar allt som rör sig och fattar inte alls att vara rädd för dom :) Igår hade Monica sett 3 älgar och 5 hjortar och i förrgår såg jag en älg när jag va ut med Nova. Det rör sig mycket djur i skogarna nu! Men så har ju älgjakten börjat på vissa håll åxå! Kom ihåg att klä er färgstarkt nu!

Imorgon blir det som sagt hoppning för så gott som alla hästar i stallet. Berättar vad vi tycker om övningarna sen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar