Sidor

tisdag 8 oktober 2013

lite klokare igen

NU har jag kommit fram till hur jag gör med Nova! :) är jag tjatig? kanske, men allt handlar om det nu i mitt huvud vad jag skall göra med honom. Stod och beundrade hans hals just då jag gjorde kvällsstallet, den är så maffig! så blank, så svart, så fin :) Hoppas han inte tappar så mycket sen då han är valack!..vad konstigt att säga valack om honom..Som Petri sa åt mig när jag berättade vad jag har för planer : Inte passar Nova som valack :).
Jag tyckte det var bra sagt :)
Så här har jag nu tänkt mig, och det här har jag diskuterat med flera som tycker det är en bra ide, egentligen var det syrran som sa det först och sen har andra ännu bekräftat att det är bra!
Dom som nu visat intresse för att betäcka med Nova kommer jag be en reserverings summa av, det vill säga halva betäckningen som garanti att man faktist hämtar stoet sen på våren /sommaren. Summan fås tillbaka om stoet dör el blir sjuk så att den inte får betäckas (mot veterinärintyg). Andra hälften betalas då betäckningen ägt rum. Går ingen med på detta så kastrerar jag han nu på hösten! Så nu skall jag ta kontakt med dom som visat intresse och se hur det blir. Om nån här som läser det här är intresserade av detta så ta kontakt :) Ni andra får gärna säga vad ni tycker om den här iden. är det dumt? skulle ni kunna tänka er göra såhär?

Jag tänker såhär: ifall man vet vad man vill, det vill säga i det här fallet få ett föl och av Nova så varför inte betala? Funderar man ens lite så skall man inte ta nåt föl. Är tidpunkten fel så kan man ju inget åt det, då får man tänka om helt och välja en annan hingst. Men vill man komma billigt undan så är det naturbetäckning som gäller och inte insimineringar och det finns inte sååå många hingstar här i knutarna som erbjuder naturbetäcking.

*********************************************************************************

Till Lalle.. som var idag jätte duktig, jag longerade igen, den här gången med stigbyglarna ner hängandes och tyglarna "fast" i sadeln. Jag trodde han skulle skjuta iväg när jag lät honom börja trava men tji fick jag mig för han gjorde ingenting :) Att tyglarna dinglade på sa han heller inget om :)
Nu skulle jag inte tycka det här var nåt stort om det var frågan om andra normala unghästar men i det här fallet när jag vet att han är lättskrämd så hade jag väntat mig lite mer action. Lalle går mycket bättre i vänster varv, han kan hålla cirkeln bättre då, så kommer träna lite mer på högern nästa gång.

Imorgon blir det dressyr för hela slanten, Maria och jag skall nöta dressyr program med både Pampas och Nova, och kanske Jojo. Lovar mycket bilder!

fotat av Hanna


4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är helt vettigt med reserveringsavgift, är man seriös så skall det inte vara något problem!
    Dessutom är det ju bara bättre för många att dela upp summan eftersom många har det kritiskt ekonomist just nu. Det känns ju inte lika mycket i plånboken att punga ut med hälften om ett halvår, som att lägga ut hela summan i en smäll.

    SvaraRadera
  2. ja kommenterade på ditt andra inlägg före jag läste dehär å tycker att dehä e en smart ide´! då får folk skylla sej själva om dom int dyker opp med sitt sto. då ha du ju åtminstone fått lite betalt för "besväret" att hålla nova som hingst ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra el roligt att du håller med mig! känns fint att höra!

      Radera