Sidor

onsdag 30 oktober 2013

Dressyr/Hoppning

Nästa vecka kanske min första dressyr timme med en dressyrtränare äger rum :) Skall bli intressant att fara på Jepas dressyrtimmar, mest för att hon gillar båda pojkarna. Det känns såklart bättre att träna för en som tycker om hästen och tror på den. Men såklart även för att hon är duktig och vet vad jag skall träna på. Och det som lockar är att jag vill få reda på vad allt jag kan få ut av dom :)

Men nu först skall vi ha lite hoppträningar i helgen. Kommer ta både Pampas och Nova på Fredagen och sen endera på Söndagen. Vem bestämmer jag utgående ifrån Fredagens lektioner.

Lalle gav fast sig idag, men han var påväg bort, han gick mot leran och så stannade han, helt som han mindes att nej det där vill jag inte vara med om en gång till. Så han stod där tills jag kom och tog honom.:)
Då fick han en klapp på halsen och så gick vi till stallet. Inget konstit mer efter det. Longerade först en stund så att han gick över en bom i skritt och trav. Första skulle han inte gå över bommen. När jag manade på honom tog han mod till sig och hoppade/flög över den! Efter det gick han fint. Till sist gick jag bak där sadeln sitter och töm körde honom med tyglarna. Han förstår iden med tyglarna nu.

Elli och Stella har nu ikväll flyttat ut till ute boxarna igen, dom har stått inne i stallet en tid. Nu har dom pappa Nova som granne,  det gick jätte fint. Nova sa inte ett pip till dem fast dom snusade på varann! Tänk va roligt egentligen, Elli har båda sina föräldrar på varsin sida om sig :) Det är lite sällsynt :)


Här kommer lite gamla bilder, dressyr v.s hoppning??? vad passar Pampas bättre ?











Å så Nova, dressyr v.s hoppning.??!! vad passar honom??








För tillfälle tycker jag dom passar som både och, och jag är jätte glad att ha hästar jag kan rida vad jag vill med! Men med tiden kommer jag säkert koncentrera mig på endera grenen. Kanske olika grenar med olika hästar...får se :)

7 kommentarer:

  1. Pampas DRESSYR, Nova HOPPNING :)
    och btw, har du möjlighet att komma via Manngård efter täckena nått tag på lördag förmiddag? :)

    // Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiva att du svara å gav din åsikt ! Hoppas fler gör de! Jag är tyvärr i estland hela dagen på lörd. Passar nån annan dag dig?/heidi

      Radera
    2. Hmm.. På söndag sen ska jag till Nagu, men SKU ju kunna lämna dem där någonstans så kan du hämta dem när de passar? :)

      Radera
    3. Ta med dom när du far bara å lämna dom i nånstans så kan jag plocka upp den nåt tag under söndagen.

      Radera
  2. Jag tycker faktiskt att båda passar till dressyr! De är så himla smäckra och vackra att titta på och du rider dem så fint så det passar att de dansar omkring på en dressyrbana i knoppad man och skinande utrustning :) I hoppningen är det så mycket mer fart på så där måste man ha mer skrikig utrustning för att över huvud taget synas och rida fort och häftigt, därför tycker jag båda skulle vara perfekta dressyrhästar! :D
    /Cessi

    SvaraRadera
  3. Helt klart Pampas till dressyr! Hans rörelser ärveleganta, avslapnade, långa och elastiska. Han har rörelser som en dressyr häst. Inget tvivel alls om det! Nova passar som dressyrhäst åxå med tanke på rörelser och byggnad men kommer han nånsin slappna av så mycket borta att han kommer gå lika bra som hemma?? Det är frågan. För då han spänner sej så lämnar han bakdelen efter sej och sänker ryggen. Fördelen är ju att båda går båda grenarna bra. Men JUST NU säger jag Nova hoppning. Pampas är en självklarhet. Du vet nog inte ens hur bra han är, han kommer "stänga många fula käftar" och fula kommentarer ännu en vacker dag :)
    //Maria L-A
    Ps. Vänta bara då fölet föds i slutet av april Heidi, då du ;)))

    SvaraRadera
  4. Kiva att ni skrivit vad ni tycker! det är Intressant att höra! Tack Cessi för komplimangen :)

    SvaraRadera