Sidor

fredag 11 oktober 2013

Bom övningar

Jag och Maria började med Tyras övningar imorse, jag hade Pampas och Maria Jojo, efter det tog jag ännu Nova och Maria hjälpte/såg på. För att kunna förklara bättre så visar jag här hur övningarna ser ut.
övning 1:
2 st bommar på marken som man skulle få in först 6 galoppsprång, sen 5 och till sist så många man bara kunde klämma in där. Det här var ganska lätt faktist, för Pampas var 5 galoppsprång naturligare än 6, för Jojo var det tvärtom och för Nova var det lika lätt med båda två! Att få in så många galoppsprång som möjligt glömde vi att prova med Pampas och Jojo så jag gjorde det bara med Nova och jag fick in 8 st.:) Det var inte heller något svårt faktist! Nova samlar sig så bra!

öning 2 ser ut så här

En bom har satts till. Först red vi med 2 galoppsprång mellan varje, det var inga problem så länge du kom rätt in på den första bommen. Alla klarade det galant! Sen blev det svårare då vi först tog 2 språng mellan första bommarna och 3 språng mellan den andra. Här gällde det faktist att få hästen att lyssna både på skänkeln och bromsen! Det här var helt klart den svåraste övningen tycker jag. Dessutom måst man kunna räkna här åxå :). Jag var så koncentrerad på att samla och länga på hästen så jag glömde ibland att räkna! Men även den här övning klarade alla godkänt!

Övning 3


Lika som den första bara att ena bommen har blivit ett hinder. Här skulle man få in 6 el 5 galoppsprång från bommen till hindret! Iden med den här övningen var att man skall lära öga se stegen före hindret!

utmaningen och sista övningen

Det här trodde vi inte före vi testade att det skulle gå. Tyra som gjorde övningen först har en stor häst och våra är betydligt mindre, Jojo är rätt stor men har en jätte liten galopp och Pampas och Nova är ju små :) Det här är alltså för er icke hopp insatta långt mellan bommarna!
Jag fick äran att börja med Pampas, jag provade först så att jag började från det hållet där det är 3,5m emellan och for uppåt. Lätt som en plätt för Pampas!!! provade andra vägen och det var lika lätt!!! :) Jojo med kort galopp klarade det åxå men Maria sa att hon fick faktist kämpa. Nova gjorde det lika fint som Pampas, men han kanske fick ta i liiite mer. Där ser man, liten häst betyder inte liten galopp!

Det här va skit kul och jätte bra övningar.  Jag har inga bilder på Pampas och Jojo eftersom vi red sammtidigt men några på Nova och så filmer på utmaningsövningen.




här ser vi ut att välta vilken sekund som helst :)






På eftermiddagen tog jag Lalle, sadlade, tränsade och longerlinan fast gick jag ner till plan. han var glad och lugn enda tills han fick se hindren, han blev genast helt stressad och o sammarbetsvillig.??!!Han ville inte gå över bommarna och när han väl gjorde det så stress- gick han över. Man skulle tro det hänt något hemskt med hinder åt honom som han beter sig!? Han gillar det inte alls. Nå jag mana på han och gick och gick tills han började slappna av. Genast då han lugnade sig fick han godis och jag slutade med att bara gå runt planen. Får göra det på nytt bara nån dag!

Under tiden har Monica och Cassu hunnit värma upp dom gamla vana hopphästarna, d.v.s Ellu och Pippi. Det är deras tur att börja övningarna. Jag fixade bort Lalle och gick och hjälpte dom. 
Monica och Ellu klarade övning 1 bra, hon fick åxå in 8 språng som mest mellan bommarna! Cassu och Pippi fick in till och med 9 språng!! Det ni, där har ni nått att slå! 
Övning 2 med den extra bommen tillsatt var lättast för Ellu skulle jag säga, hon klarade både att länga och korta utan dess mer jobbas. Pippi hade lite knepigt med att länga stegen medan hon lätt fick in 3 språng mellan bommarna.
Ellu och Monica





Pippi och Cassu




övning 3 med hindret i ena enda fick hållas ganska lågt, Ellu får inte hoppa så högt p.g.a hennes bakben och Pippi blir ganska het på hinder plus att Cassu inte har hoppat henne så mycket så vi slog på säkert! På tal om Ellus bakben så har dom, knack i trä varit jätte bra nu fast hon kommit in. Oftast så sväller benet upp genast efter första natten inne, men nu har det hållits rätt så bra, började fundera att kan det bero på att hon använder back on track dagligen!?


Ellu var såååå glad att få hoppa lite!




Nåja vidare till sista övningen, den red bara Monica, Cassu ville inte nu då hon just jobbat med att Pippi skall lugna sig. Och i den här övningen måste man jaga på hästen lite mer. Ellu hade lite svårt med den här övningen faktist, hon klarade 3 första bommarna men den sista orkade hon inte lixom sträcka ut tillräkligt! 

Alla bommar kommer ligga kvar över helgen så det är bara att öva på det man vill och som inte gick bra! Men jag tycker alla ryttare och hästar fick helt klart godkänt på dom här övningarna ( även jag ) :)

3 kommentarer:

  1. Rolig o bra övning, gamlingen var ju överlycklig fast kusken stundvis skeptisk över slutresultatet med så mycket krut under sig :D / Cassu

    SvaraRadera
  2. Du skrev inte alls vad som var meningen med sista övningen, men utgåendefrån filmen var det att ta alla bommar i ett galoppsprång eller? Kul att vara flera och öva tillsamman :) Då ser säkert den som står på marken också bättre vad som bör ändras och göras bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej du har så rätt, det skrev jag inte alls..men som du säger och kanske videon visar så skall det tas med ett galoppsprång över bommarna, inga mellansteg!

      Radera