Sidor

onsdag 13 november 2013

stressnivån är hög

Jag fick skita i att fara på Jepas timme tyvärr, när klockan var så att jag borde åkt iväg kände jag bara att nej jag kan inte lämna Nova här. Han har svullit upp ordentligt mellan benen och han var inte alls nöjd med att stå inne ensam. Dessutom blödde han ganska mycket (vilket nog är bra) men ville hålla det under uppsikt. Blev iallafall lite stressad över det hela, jag borde vara på fler platser samtidigt så jag stannade hemma! Det skulle ha gått jätte sent med allt här hemma om jag åkt iväg och så skulle jag nog inte kunnat koncentrera mig på timmen heller med Nova i bakhuvudet...puh..

Det är intressant för när jag hade Lalle inne i stallet för att sen gå ut och röra på honom var Nova lite halvt stressad, han åt på sitt hö,men måste hela tiden följ med vad som hände
Sen när jag tog in Pampas för att rida honom blev han ko lugn så länge Pampas var inne, sen när jag gick ut med Pampas kom fan lös, han skrek och skrek efter oss. Jag hörde enda till ridplan hur han höll på i boxen.
Jag har konstatera det här tidigare och gör det igen, när Pampas och Nova är på tumis, alltså dom två ensamma inne i stallet, är båda helt ok med varann och ingen stress men när dom ser andra hästar kokar det till. Så egentligen är dom "vänner" dom kan bara inte visa det åt andra :) El erkänna det för sig själva :))))
Jag är helt säker att skulle dom 2 vara dom enda här på gården som det var när dom var unga så skulle dom säkert kunna gå ihop ännu idag.

Lalle blev longerad och bra det för han behövde tydligen springa av sig, imorgon är han nu sen kanske avslappnad så jag kan sätta mig upp på honom, om jag får hjälp det vill säga. Uppe i stallet fick han godis som alltid efter arbetet och när han tuggade på morötterna tappade han en tand!!!!!, den föll ut från munnen på honom.!! Eller en halv tand rättare sagt??!! Imorgon när jag skall på jobb skall jag fråga om jag får låna hem deras ställ som man öppnar munnen med åt hästar. Sån där som veterinären har när dom raspar ni vet.?
Jag måst kolla vad det var för tand som är sönder. Tandläkaren kommer inte på en tid ännu så måste kolla om han klarar sig tills dess el om jag måst ta hit en annan veterinär åt bara Lalle!!!

Pampas var jätte bra, mjuk, lätt i mun och sammarbetsvillig och lyssnade fint fint... Enda tills det kom en lastbil till oss som hämtade vårt nya plogblad, fast vi var nere på ridplanen och bilen uppe vid stallet så kunde Pampas inte släppa den ur blicken. Han blev plötsligt helt stirrig och tung i mun som jag skulle ridit med en sten i munnen på honom..suck..kontrollfreaken vaknade!

Jag hoppas Nova klarar natten bra nu och att han inte blir värre mellan benen. Jag skulle inte orka med några ovälkomna överraskningar.



1 kommentar:

  1. Fint att höra att allting gick bra! Hoppas såret läker som det ska också.

    SvaraRadera