Sidor

fredag 8 november 2013

Hoppning på 2 sätt

Som jag sa igår att jag skulle göra så löshoppade jag små flickorna och Lalle idag. Jag var ensam men det gick. Flickorna var lite vilda men dom hoppa snällt, jag tog dom en och en men sista rundan så kom Stella med fast det var Ellis tur. Så dom for iväg i hälarna på varann!

Lalle gjorde det mycket bättre den här gången, han har mognat lite tydligen. Han ville inte komma med mot hindret först men sen då han gjort det en gång gick det bra. Inte tycker han fortfarande det är roligt men han sammarbetar, vilket är huvudsaken. Han fick hoppa det några gånger i rad och jag höjde lite efter hand, stannade dock vid 85 cm så att det skulle sluta positivt. Han är nog ingen natur hoppare men man kan säkert lära honom hoppa! Så var det med Pampas åxå, han hata att bli löshoppad men under ryttare gör han det gärna!

Sen byggde jag om hindren till övningarna jag skulle göra med P&N. Det blev en långsida med hinder-bom-hinder-bom. 3 bommar och 3 hinder med 2,5 m mellanrum. På kort sidorna hade jag två kavaletter.



Först hoppade jag bara långsidans hinder rad och sen tog jag med kavaletterna så att jag hoppade dom både före hinder raden och efter. Så som det skulle göras enligt Tyras sätt. Jag gjorde det lite svårare för jag lämna bort bommen före första hindret som hjälper en att komma in rätt men det var lätt för pojkarna endå, jag bara hämtade dom till hindret och dom skötte övningen som det var meningen åxå.
Nova vägrade faktist första gången jag styrde mot serien men sen gjorde han det helt problemfritt. Det var nu bara hans sätt att protestera igen med något.

Det blev Lojo idag men först på eftermiddagen, fyndade nog igen lite smått och gått, ex ett ridtäcke som kanske kommer vara för stor men det var så billigt så jag tänkte jag kan sälja det vidare åt Maria ifall det inte passar mina :) Vad säger du Maria? behövde du inte ett vatten tätt rid täcke?

Elli fick en ny vinter grimma, Eskadrons får ull grimma :) På tal om Elli, så vill hon ha ett ljus rött regn el vinter täcke i storlek 95-105 cm. Nån som har ett hemma :) ? el vet var man får tag i såna? för jag hittar ingenstans...

Och en påminnelse till er alla och alla era bekanta och bekantas bekanta. Stella är till salu och jag skulle villa att hon kommer till ett bra hem! så hjälp mig lite och hör er för. Hon kommer bli medel stor ca 165 cm, hon kan hoppa men säkert åxå bli dressyr häst. Vacker till på köpet !


2 kommentarer:

  1. Jag vill inte att stella skall flytta bort :( Skulle jag ha råd skulle jag köpa henne direkt! Skulle passa perfekt att ha ett föl som inte kräver så mycket tid just nu, men som jag kunde satsa mer tid på om 2-3 år då jag själv förhoppningsvis har mer fritid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ååå det sku va en dröm, petri sa att du sku få ha henne här nästan gratis om du köpte henne :)

      Radera