Sidor

onsdag 6 november 2013

Jepas timme

Började dagen med att sova en timme efter morgon stallet. Jag hade så ont i huvudet så tog en burana och la mig på soffan.
Det hjälpte, när jag vakna klockan 10 pånytt mådde jag mycket bättre, och att solen lös gjorde mig ännu piggare.

Monica hade precis ridit klart Ellu när jag gick ut för att fortsätta städa stall och hagor. Hon satt Ellu i en egen hage nu, där skall hon få gå nu tills Ellu inte har någon mjölk kvar alls. Så nu är Elli och Ellu helt skillt!

Efter att alla stall göror var klara red jag Nova, som gick jätte bra.! Sen var det Lalles tur, som efter igår var väldigt lugn och på bra humör! Igår hade vi lite olika åsikter om att gå över diket el inte. Han vägrade och jag gav inte upp. Maria fick komma och hjälpa för att få han över diket, annors skulle jag säkert stått där ännu!

Idag började jag med att igen hänga på honom, sen longerade jag en liten liten stund och till sist gick vi över diket. Det var inga problem, han har begripit att det var inget konstit.
Om jag får hjälp till helgen skall jag sätta mig upp tror jag...

Jag hann in och äta och så fick jag gå ut igen för att jag hade planerat klippa Pampas före jag skulle iväg på Jepas timme. Att klippa Pampas tar max halv timme, idag tog det 20 min. Skimlar är lätta att klippa! :)
Nova kommer bli oklippt nu när han skall kastreras, onödigt att ha han snaggad när han endå kommer skrittas en längre tid.

Kommer småningom börja varva ner med ridningen och förbereda honom för lugnare tempo. Ni vet väl att man inte bara kan ställa hästen och stå från att den tränas aktivt, det är precis samma sak åt det här hållet som när man sätter igång hästen. Här trappar man neråt och när man tar upp ridning ökar man sakta.

Jepas timme var bra! Mycket bas grejer som skall göras perfekt. Allt handlar om att få hästen att gå på tygel i allt du gör, utan att den sätter upp huvud emellan. Det här är ju sånt säkert alla vet att det skall vara men att få det och funka är en annan femma! Nästa vecka igen!


2 kommentarer:

  1. Pias förra tränare Sanna o Jepa har samma princip :) "vägen till lyckan går genom ytter tygel" :) simpel "regel"

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo alla borde ha det som regel, el alla kanske vet det men kan inte använda den! :)

      Radera