Sidor

lördag 16 november 2013

Lalle som handhäst

Monica har precis kommit tillbaka från en lång terrängtur med Ellu! och Lalle som hand häst :) För en par dagar sedan när Monica hjälpte mig sätta mig upp på Lalle så sa hon att hon kan ju ta med Lalle som handhäst nångång i terrängen. Jag sa att jo så gärna om du vågar?! Och idag gjorde hon det. Det hade gått som på räls, som han skulle ha gjort det tusen gånger förut. Duktiga Lalle!! och duktiga Ellu som är så säker och bra häst att lära yngre med! Och duktiga Monica som klarade av 2 hästar, var av en då som man inte alltid vet var man har! :)

Hur bra var inte det här, han blev motionerad, han fick se sig omkring och bekanta sig med omgivningen samt lärde sig igen en ny sak. Han fick kolla var man sätter fötterna, han fick hoppa över små ris högar m.m.
Lalle var så nöjd när han kom tillbaka. Imorgon är nog en bra dag att sätta sig upp igen, när han borde vara lugn!


Jag satt reflexer på Lalles ben ifall han skulle slitit sig och kommit hemspringandes..Han gillade dom inte riktit, han sparka med benen lite och försökte vifta bort dom. Jag använder aldrig skydd på unghästar, så han är inte van att ha nåt på benen, det säg att dom skall lära sig var dom har sina ben och få några smällar nu och då, bakskydd skall man iallafall inte ha, fram om det behövs. Sen om det är en häst som jag märker smäller i och tydligt behöver skydd så sätter jag såklart!




I förrgår då när jag satt mig upp på Lalle så skrittade vi lite omkring åxå! Monica gick brevid och gav lite morötter nu och då. Det gick bra det med, snart måst vi lämna bort godiset så han kan göra samma utan mutning :) Linda kommer imorgon och rida så kanske hon hjälper mig med Lalle? Som mål är att gå ett helt varv runt ridplan! :)

Nu måste jag gå ut och rida så jag hinner före vi skall åka iväg på festen. Å jag vet fortfarande inte vad jag skall ha på mig.!!!

6 kommentarer:

  1. Skulle vara intressant och läsa vad ni har för mål inför nästa säsong? Med ni menar jag du och Lalle - Pampas - Nova. Utställningar, tävlingar, träningar etc. Skulle vara roligt och få se dig och Pampas debutera 110cm, 100cm såg så lätt ut för er iår! / Jessi

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok :) jag skall skriva ett sånt inlägg!!

      Radera
  2. Sen e ju det där med benskydd hemskt individuellt för det finns ju endel hästar som har så trångt mellan tex. bakbenen att det inte går att "lära" dom vart dom har benen utan dom helt enkelt int kan ha bredare mellan fötterna.

    SvaraRadera
  3. ....blev lite på hälft ;) och då e det ju upp till var o ens eget intresse att antingen sätta benskydd på eller ha en häst som har söndriga ben hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo det finns alltid undantag, som jag skrev, märker jag att dom behöver skydd så sätter jag!

      Radera