Sidor

torsdag 6 mars 2014

vår första galopp och hopp på ridplan

oj oj en sån spänd häst jag hade idag, han gick på nålar och var över ivrig igen. Kan inte förstå hur han har en sån energi. Det är lite Nova 2:an över det hela. Ju mer du rider ju ivrigare blir han! Hans kondis har blivit bättre,det märkte jag idag, jag fick hålla på längre förrän han börja tappa orken. Han blev inte heller svettig fast han stressa över alla hinder som var på plan. Jag kan inte fatta varför han är så rädd för dom.?
Men sen när jag styr mot bommarna och ber han gå över så försöker han endå varje gång, han övervinner sin rädsla. Ni skall få se på videona hur rädd han är men sen endå far över när jag ber honom. Vi slutade med att vi hoppade över en kavalett! Lalle landade i galopp och kunde hålla den! Vi galopperade t.o.m genom hörnen. Och inte något full fart utan med kontroll! NU ska ni få bild och film bomb!!


trav häst?















Det är svårt att säga att är han ivrig för att han är skärrad el för att han tycker det är roligt. Jag skulle säga att i början kanske mera skärrad men mot slutet när jag gått över alla bommar/hinder många gånger så skulle jag säga att han tyckte det var roligt! Hur ser det ut i era ögon? är det hopplöst fall :)? Imorgon skall jag rida ut med honom i sällskap med Maria och Pampas. Jag vill öva galopp fattningarna med honom och det är lättast på långa rakor där det är inbjudande att galoppera!

Efter att vi ridit tog jag fram klippmaskin! Nu skulle det klippas! Måste passa på när jag fick hjälp. Maria stod vid huvudet hans och matade morötter och jag försökte närma mig honom med maskinen på slagen!
Det tog några minuter, sen fick jag börja klippa. Han kunde stå länge helt stilla och sen mitt i allt kom han på att huj vad farligt det var och började steppa lite. Jag tog en paus och lät han tycka det va farligt och så började jag klippa igen. Efter så där en 10 skit lass och några morötter så var han klippt!



 En sak bör jag tillägga, den här rocken var ett kap! den är ur skön!, snygg och bekväm OCH det fastnar inte varken smuts el hår på den! Verkligen värt sitt pris!

snyggingen!

så fick han sitt nya täcke på, lika dant som Pampas och Nova har! Nu är han lika som stora pojkarna!

Jag skall ta bättre bilder imorgon på honom, ville inte ha han och stå något mera än nödvändigt i stall gången än vad han gjort. Ni vet unghästar tycker snabbt saker är tråkiga och blir otåliga. Vill inte göra det här till en dålig upplevelse.


8 kommentarer:

  1. Jätte fint jobb Heidi. Tycker lalle påminner mycket om Eon ( Aminoff) till utseende, åtminstone huvudet. Tycker han ser intresserad ut och nyfiken. Han kommer bli jätte fin. Långt har ni kommit! / Jessi

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack ! härligt att höra från en utomstående! Du har så rätt att han påminner om Eon, ha inte ens tänkt på det tidigare..Hoppas han sku bli en lika bra hopp häst som Eon är åxå :)

      Radera
  2. härreguuud vilket hopp han to (i andra videon uppifrån)! :D i dagens läge sku ja int mera hållas på om en häst sku göra sådä... måst börja träna nu, ska ju snart upp på salama också, eller kanske du kommer å rider han iställe, första gångerna, haha! ;) //I.S

    SvaraRadera
    Svar
    1. puh jo, nu när jag ser det på video efteråt så undrar jag nog hur jag satt kvar.:) Jag antar jag lärt mig hållas kvar efter att jag ridit Nova :)
      Jo du har inte länge mer så kan du börja jobba med Salama! Jag tycker det är bäst att den som mest hållit på med hästen i fråga åxå är den som först sätter sig upp. Men det är ju klart att bara om man klarar av det,annors lagar man det lätt värre än vad det behöver vara. Klart du får säga till om du vill ha hjälp!

      Radera
    2. Så tycker jag me, vill däfö vara den första som sitter upp på honom, så va det med viivi å viki också! :) men har funderat om jag borde höra med nån,tex dej, som sku vila rida honom lite nu som då för att han ska ha lättare att lära sej att bära sej själv rätt osv. e ju själv mera terräng människa men vill ju ändå ha en häst som går rätt å lätt i alla gångarter! :) Han ha blivi jätte duktig att jobba med från marken, vi har lååång väg ännu före jag e rikit super nöjd med det men vi gör framsteg hela tiden. :) De så kiva att si när du å lalle gör framsteg, han kommer säkert att bli jätte bra bara han blir "färdig" :) //I.S

      Radera
  3. Vad fin han håller på att bli! Jag tror inte att han är något hopplöst fall, Mitt sto Mellizza var precis så där när hon var yngre trots att hon älskar att hoppa. Första gången hon skulle över ett nytt hinder var det tvärnit och hopp från stillastående. Du kan tro att det såg dåligt ut på tävlingar innan vi lärde oss att alltid hoppa en pytteklass med henne först för att hon skulle ha sett alla hinder, sen i nästa klass så gick hon klockrent :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om int de här kan vara lite rasfel. Pampas hata ju åxå att hoppa som liten å nu me rutin så gillar han de. Fö nova ha de allti varit mer naturlit att hoppa men endå e de ju jätte farlit ibland om han e på de humöret. Jag börja åxå me att hoppa 2 klasser i början när jag tävla för att få dom å att slappna av ! De kommer säkert bli så me den här herren åxå :)

      Radera
    2. Haha antagligen så är det nog lite rasfel, tur att man vet hur man skall handskas med det :D

      Radera