Sidor

lördag 1 mars 2014

Träningar dag 1 och 2

Jag var ju igår med Nova på Sannas träningar, första träningarna för i år! det märktes åxå kan jag säga. Vi är långt ifrån klara att börja tävla ännu :)
Men före jag berättar hur det gick så måst jag berätta vilken skillnad det att åka iväg med Nova till andra stall och se andra hästar nu!
Det är som en dröm att ha han med! Han är sååååå lugn! Ni kan inte förstå, jag kan inte förstå det. Är det samma häst? Jag bara små log för mig själv igår när jag ensam sadlade honom. Va skönt det var, en häst som stod stilla där jag lämnade honom och inte inte gnäggade och stressade runt mig!
På riktit alltså jag kunde lämna honom helt lös för sig själv när jag gick och tog sadeln! Som nog bara var en par meter bort, men endå!!!
Lastande har jag ju nästan alltid klarat själv även om han ibland haft lite brått ut, men nu gick även det lugnare till, jag slängde bara grimskaftet på halsen åt honom och så gick han själv in och kom själv ut. Det här var nästan för lätt :)




Hoppningen igår började lite dumt för jag glömde byta bort gummi bettet till det bett jag hoppar med. Så fick egentligen rida hela timmen igår med okontrollerbar häst. Först var han lite rädd att hopp med bakbenen. Sanna sa att det är vanligt för kastrerade hingstar, dom vågar inte sträcka bak bak- benen. Dom tror att det skall vara obehagligt el göra ont. Sen när han håka att det inte gör ont el var så farligt började han hoppa stooort! för stort och med för mycket fart! Ingen vacker syn men huvudsaken att han tyckte det var roligt och ville hoppa.
Idag gick det bättre, inte bra men i slutet av timmen helt ok! skulle vi hoppat imorgon ännu skulle det säkert börjat lossa för oss.!
Han var fortfarande för mycket frammåt idag så hoppen blev allt annat än vackra. Men han var ivrig och ärlig och dom 2 sista banorna kändes t.o.m normala!
Men som sagt, vi har haft vinter paus och är lite rostiga båda 2. Sanna sa att hon tror han kommer bli bra men jag måst ge han lite tid. Hon sa att hon såg att han var mera koncentrerad nu på hindren. Hon menade att nu då han inte behöver hålla koll på alla hästar runt omkring så slappnar han själv av mera. Å det var ju precis det jag har hoppats på att skall hända så nu får vi bara fortsätta träna träna! Sanna kommer först i Maj nästa gång :( vilket är skit, får träna på egen hand bara och så får Jepa hjälpa mig med galoppen. Måst få han att lyssna bättre även om han blir ivrig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar