Sidor

fredag 7 mars 2014

intressant artikel på Hippson

Det handlar om hästen och täcken..igen en gång, tänk vad det kan vara mycket åsikter om det.
Nå iallafall så har dom kommit fram till att vissa hästar VILL ha täcke på sig när det blåser och regnar. Ni kan läsa om det här.

Hur sannolik den här forskning är vet man ju inte. Men jag tycker det låter klokt, från hästens synvinkel! och om jag gem- för hästarnas beteende här hemma i såna förhållanden som var i artikeln så stämmer dom bra överens! Som idag var ett bra exempel, vi har nästan storm för tillfället och alla hästarna hade mycket mer brått in än om det är en fin kväll! Samma om det regnar, då vill dom snabbare in. Nu har ju alla hästar här täcken på oberoende väder eftersom dom är klippta hela högen men jag vet precis vilka som fryser i vilka väder och dom får olika täcken på beroende på vädret. Elli och Stella är ju såklart inte klippta om nu nån trodde det. Men dom har ändå täcke på om det regnar/ snöar. Å dom fryser utan täcke, det har jag sett. Speciellt Elli!
nåja blä blä blä.....

Jag brukar ha Dino lös i stallet på dagarna el på kvällen när jag gör kvällsstallet. Jag tycker han har blivit tjock så han måst röra sig mera. Jag hoppas hans kompis kommer snart så han får nån att leka med! Jag vågar inte ha honom lös med dom andra kaninerna ännu när han är så liten. Han har alltså en egen bur inne i den stora buren så han är ju inte ensam, men han kan inte springa lös och leka så därför har jag haft honom med i stallet!
Här står han och tittar omkring sig den stora värden, tänk vad det måst va stort för en sån här liten kanin :)


Tänk vilken tur att man har stallet en Fredag kväll när man är ensam hemma (petri är på jobb) och tv.n är ur bruk.:) Då roar man sig med att se på när hästarna njuter av sin fredags gröt och filmar det :)
Alla hästar i stallet får på Månd, Onsd och Fred gröt till kvällsmål som består av mash/ kli och korn.
På vintern när det är rikiti kallt får dom det varje kväll, då serveras det extra vått med varmt vatten. Hästen dricker ofta sämre när det är kallt ute och uppskattar en varm måltid. Så en kombination med vatten i maten är super såna tider.. I vanliga fall skall man inte mata gröten för våt, d.v.s så att maten simmar. Det kan göra lös mage åt många hästar. Mashen som exempel kräver massor av vatten för att svälla, den skall man blanda i god tid före den ges, så att den hinner suga upp allt vatten och bli "torr". Då är den en festmåltid för hästen. Som tum regel, hästen skall tugga maten fast det är gröt! Inte sörpla i sig den.





Att jag råkat få 2 st glupska hästar är jag bara tacksam för. Värre om dom skulle vara kinkiga, speciellt då dom är hingstar, el i Novas fall varit. 

Imorgon åker jag och Maria iväg till häst mässan så imorgon är här troligtvis tyst! På Söndag igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar