Sidor

torsdag 12 september 2013

pappers jobb

Blev just klar med en massa papper som måste fyllas i för avel sidan. Det skall skickas in till Hippos vilka hingstar som betäckt vilka ston och jag har sökt upp register nummer och betäcknings dagar o.s.v. o.s.v
Tillika då jag var in på sukuposti för att hitta informationen så granska jag lite släkter.
Ex Jojos båda föräldrar är lämminverinen ratsuhevonen, alltså lika som Kazstella är. Å endå blev Jojo FWB. Så det betyder att Kazstellas föl i framtiden även dom kommer bli FWB. Sålänge man såklart betäcker henne med ett halvblod el fullblod och dom föds i Finland!( Föds dom i sverige blir det SWB). Lika så kommer Jojos föl som föds på våren 2014 (om allt går bra) att bli lämminverinen ratshevonen :)
Blev det råddigt det här nu ? Det jag vill ha fram är att fast föräldrarna inte är en speciell halvblod ras ex. FWB så kan fölen endå bli det el tvärtom. :)

När jag nu talar om avel hit och dit så kan jag ju berätta att vi har med Maria ( som leasar Jojo) gjort en deal med Jojos föl.
Så här är det: Eftersom Jojo är betäckt med Pampas så vill Maria att fölet blir och heta något med Splinters, alltså mitt uppfödar namn. Det här därför för att Maria kände åxå Splinter och vill att alla föl som föds här på gården efter Nova el Pampas skall få Splinters namn. Vilket jag ju är jätte glad över. Men det betyder att till pappers måste jag vara den som leasar hästen för att jag skall kunna bli uppfödaren på fölet. I praktiken är Jojo fortfarande helt Marias! OCH så vill Maria helst ha ett sto föl och kommer det en hingst så skall det eventuellt säljas el så kanske jag hamnar "ta" den :) Blir det så att jag håller fölet får Maria betäcka Jojo på nytt med Pampas el Nova, gratis!

Nu är det här ju långt borta från verkligheten ännu, sen då fölet föds är det inte sagt vi tänker så här mera :) Men man kan alltid planera och önska! Tiden visar hu det går men så här är planerna JUST NU!

2 kommentarer:

  1. Helt korrekt :) Nu hoppas vi ju att det skall födas ett sto föl. Men viktigast är ändå att det föds ett friskt föl och att Jojo har en lätt fölning.
    Och så länge vi har minsta lilla chans att hylla och komma ihåg Splinter så skall vi göra det. Han var en underbar fullblods hingst.
    Splinter var just ett sånt fullblod som dom ska vara. Inte tunga som små halvblod utan ädla som vinthundar. Enligt mej ska ett fullblod verkligen synnas att det är ett fullblod! Splinter hade allt, till å med färgen. Sen var han ju den mest snälla hingst som finns. Jovisst är Pampas otroligt snäll, men nog måste jag säga att Splinter var ett strå "vassare" ännu.
    Jag tänker alltid att "vilket föl Splinter och Jojo hade fått ihop"!
    //Maria L-A

    SvaraRadera
    Svar
    1. snyft börjar böla när du skriver så fint om Splinter. Men det är HELT sant. Han var verkligen perfekt! och vassare än Pampas! :) Riktiga fullblod är sååå vackra!

      Radera