Sidor

onsdag 18 september 2013

hejdå Spinki

Bättre kunde det inte gå! Spinki gick snällt bort från Stella och ut från hagen medan jag ledde Stella in mot hagen bort från mamma. Hon följde snällt med mig och gick raka vägen till Ellu och Elli. Hon gnäggade några gånger men stod snällt med mig och väntade medan dom lastade Spinki. Spinki gick raka vägen in i trailern och hade endast en gång gnäggat till! Dom var helt klara för separation! och som jag skrev i förra i inlägget att Elli fyllde 5 månader stämmer ju inte alls utan Elli blev 4 månader och Stella då såklart 4,5 månader gammal. Många tycker det är för tidigt att sära på föl och sto och i vissa fall är det så åxå. Men inte nu, både Stella och Spinki var klarar för detta och förberedda på det. Jag har minskat Spinkis mysli i god tid före så att hon skall minska på mjölken. Stella äter bra hö och mysli och dricker väldigt sällan mjölk. Dessutom var dom mycket lite med varandra. Om jag gemför med Ellu och Elli som inte lämnar varandras sida. Där kommer det bli knepigare att få dom två skillt tror jag. Ellu är en sån höns mamma. Men det har hon rätt att vara efter att förlorat sitt senaste föl!

Flocken är nu helt råddig, Ellu och Elli är helt för sig själva, Deli tar hand om Stella och skyddar henne från Pippi och Lalle, vilket jag är glad över. Pippi och Lalle är som fast limmade i varann och Jojo är den som inte bryr sig om nån. Hon är nog med på ett hörn med Pippi och Lalle ibland men kan lika bra stå själv å äta!
Nå det räder nog upp sig inom nån dag tror jag!




Lilla Stella helt ensam i värden nu :( Men oj va duktig hon är.

2 kommentarer:

  1. Ska gosa extra mycket med henne på söndag, lilla gumman :) för visst blev det så nu att jag rider då?

    SvaraRadera