Sidor

tisdag 3 september 2013

löshoppningen

Ja alltså vi ( Rannvi, Torres ägare, Maria, Jojos ägare och Heidi) löshoppade några hästar idag, Först Lalle och Torres som båda är 3 år gamla och aldrig är löshoppade tidigare,åtminstone tror jag inte Lalle är hoppad.. Sen var det tjocka Jojos tur som vi tog på skoj skull bara, och till sist Spinki och Stellas tur. Eftersom Spinki snart åker hem så tänkte jag det kunde vara bra att hoppa Stella en sista gång med mamma. Spinki är en super läromästare och ett bra  dragplåster eftersom hon gör det utan problem och gillar det. Så det resulterar i att Stella gör det lika ivrigt och gillar det! OCH LÄR SIG hur det går till enkelt!!

Torres var först ut och, han fick börja med att gå över bommarna på marken, sen trava över dom och sen sakta höjde vi lite så han gjorde allt i galopp! Han förstod väldigt snabbt iden och hoppade bra över och med öronen glatt frammåt hela tiden. Vi höjde till 85 cm som högst, visst det är lågt men det var ju som sagt första gången. Vi ville lämna det som en bra första upplevelse!


Torres de Pampas

Så var det Lalle! Han började på samma sätt som Torres började. Det tog helt klart längre för  Lalle att känna sig bekväm med situation. Man såg att han funderade mycket. Han var inte heller lika ivrig men han var endå sammarbets- villig. Han gav snällt fast sig varje gång efter hopprundan och sprang snällt i grimma till hindren igen. Å det är jag jätte glad över! Att han ger fast sig alltså :)
Samma här så höjde vi bara till 85cm för säkerhetsskull! Först fällde han bommarna jätte många gånger, innan jag fatta att avståndet inte stämde. Vi hade häst avstånd när Torres hoppade och det passade honom. Men jag fattade inte att Lalle kanske behöv ponni avstånd!! DUM huvud här....Så var det, genast då vi ändrade hoppade han mycket bättre!
Nå nu vet jag det till nästa gång!! För en nästa gång skall det bli snart igen. Och då hoppas jag på han är lite ivrigare när han nu vet vad detta är.


La Karadhras ox


Jojo fick bara jomppa hoppa lite, mest bara för skoj skull. Hon kan ju det här och höjden är inget problem för henne. Jag har ingen bild på henne, bara film, och jag får inte in filmerna här, vet inte varför, det säger bara att ett fel uppstod. !??

Så var det Stellas tur då.. och jag tror jag låter bilden säga sitt först förrän jag dess mera berättar nåt..tappa inte ögonen :) Det gjorde jag...



Splinters Kazstella


Haha jag kan inte annat än le :) Jag tror vi tittar på en framtida hoppare!! Å det är inte fotoshoppat!!! jag lovar!!!
Jag har film på när hon hoppar på samma sätt över bommarna när dom ännu låg på marken. Jag antar att jag måst ladda upp den på you tube för att få in den här så jag kan bevisa det! Hon faktist älskar att hoppa! Redan då jag ledde henne över så var hon så ivrig att hon gick först, före mig och före Spinki!

11 kommentarer:

  1. Oh my god!! Jag vill ha den hästen :D haha. Vilket hopp!!- ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo å när alla hoppen var så där, det var inte bara sattuma att ett råka bli bra! Köp så gärna :)!! Om jag inte bestämmer mig för att hålla henne trots allt!

      Radera
  2. Ingenting kan vara fotoshoppat som jag å Heidi fixat. För vi kan int ens nåt sånt :) Alltså hon FLÖG över bommarna på marken och kolla hur rund och fin form hon har. Hon hoppar helt frivilligt utan att man manar det minst på henne. Helt guddomligt föl med otroliga hopp!
    Stella skall nog bli intressant att följa med i framtiden!

    Jag säger det igen som jag sagt hela tiden, det blir aldrig fel när man sätter in lite arab här och var i släkten! Vänta bara nästa sommar kära vänner :))))
    //Maria L-A

    SvaraRadera
  3. Damn!! Alltså. jag är SPEECHLESS! :D

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du verkligen ska hålla henne, hon kommer bli någonting mycket stort hos rätt ägare! :) Och var sku hon få den chansen bättre än hos dej! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna! Jag tror jag skulle säkert få en fin hopphäst åt mig här men vet inte om jag årkar rida in 2 st unghästar sen samtidigt! Å jag kan bra tänka mig sälja henne bara jag skulle få veta att hon kommer till nån som har viljan att jobba med henne! Det finns många duktiga ryttare här ute! :)

      Radera
    2. Det stämmer absolut :) Tro mig, det lockar lite men då de int finns tid just nu :/ :)

      Radera
  5. WOW, det var inget litet scoop hon har!! :) Behåll henne för guds skull!
    /Cessi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan tror jag har beslutsångest! :) / heidi

      Radera