Sidor

fredag 12 juli 2013

veckans nyheter

Deli
Idag skall Deli och Drama få bli ute över natten första gången i vinterhagen, på Måndagen är det tänkt att dom går ut på bete med dom andra mammorna och fölen.. ett plus med det här vädret är ju såklart att fölen kan vara ute hela tiden, man behöv inte vara rädd att dom fryser som det var förra sommaren. Minns jag rätt var det 3 st föl som frös ihjäl av regnet här i våra knutar.
Det lilla regn som kom på Onsdagen var verkligen inget att hurra för, ytan blev knappt våt. Det skulle ha fått regna när det nu en gång var mulet hela dagen.
Betena är i desperat behov av vatten, det som finns kvar torkar bort och det växer heller inget nytt.
Jag kommer hamna skicka hem dom få betes hästar som är här tidigare än beräknat så att det som finns kvar räcker åt stallets hästar!
Sen får jag börja lägga ut höbalar åt dom på betena tidigare än jag brukar göra. TUR så har jag hö hur mycket som helst så det gör inget.

Lalle är nu på bete med dom andra hingstarna, han är fortfarande inte helt återställd men veterinären tycker det är bäst att vänta å se om det sköter sig själv så kan inget göra just nu. Såret får fara fast och så hoppas jag att svullnaden bara är ärr bildning!


På helgen, nåndera dagen skall vi löshoppa Elli och Stella. Det skall bli riktit kul att se hur det går.
Stella
Idag har Monica, Ellu och Elli varit på terrängrunda igen, men den här gången har Elli varit med som hand häst! Yepp hon har alltså gått bredvid fast i lina! och dom har både trava och galoppera. Monica sa att hon fatta snabbt vad det var frågan om! Ni vet själva om ni nån gång hanterat föl hur bongstyriga dom kan vara. Dom går inte frammåt el bakåt om dom inte vill.












Belle kommer flytta till Lojo kanske i September, beror på nu hur betes säsongen blir. Med Bea är det lite öppet ännu hur det blir med henne. Men stannar hon så måst det byggas en box till och flyttar hon så klarar jag mig just och jämnt med boxplatser. Stella och Elli kommer få stå i samma box denna vinter. Det är mycket planer och planering inför hösten igen, och man måst börja fundera i tid på sånt här så det finns tid att bygga till el ändra på nåt om det behövs.




Belle & Bea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar