Sidor

tisdag 23 juli 2013

tredje och sista dagen

Dagen har varit en tio poängare ! På alla vis, för det första har Nova skött sig fint i stallet, han har ätit sin kvällsmat och var helt lugn då Maria tittade till honom på förmiddagen. Hon hade även ut honom för att han skulle få röra sig lite och han hade inte härja nåt då heller. Tack för hjälpen Maria!

Ridlektionen idag var super, vi värmde upp snabbt! Först i trav med ökning på långsidor och samling på kortsidor, sen samma i galopp! Gillar! Inget onödigt filas och slipas :) Bara man har kontroll över hästen så tycker jag det räcker för att börja hoppa. Visst en del behöver mera uppvärmning än andra. Men som nu när jag betalar för att få hopplektion så vill jag börja hoppa snabbt för att få ut det maximala!
Vi började med några små kryss på enstaka hinder, sen några lägre rätt uppstående, oxrar, en linje och så höjde hon till ca 90 cm hinder och vi hoppade en bana med vattenmattan och ett hinder med plank. Det var enda specialhindrena faktist!
Vi fick bedömning över banan vi red till sist, det var jätte bra ide tycker jag, hon skrev ner på papper allt bra och dåligt och så fick vi totalpoäng med 10 som max. Här är min bedömning:

på svenska: mellan hindren och till hindren vågar jag behålla känslan och anpassar mig över hindren, jag ger rum för hästen att hoppa/när den hoppar . Vägar och närmande till hindren är ok.
Farten blir emellan onödigt hög, jag måst våga hålla emot mera.
Nova framskrider väldigt bra och är en trevlig häst. Mera träning på främmande platser!

Vi fick 8,5 av 10 poäng! vilket jag är mer än nöjd med!
Jag skrattade för mig själv och tänkte, om jag fick så här bra med Nova, vad skulle jag haft med Pampas :)

















Jag är överlag väldigt nöjd med Sanna som tränare, hon är noga på rätt saker, det är fart på hela tiden. Hon är förstående! Hon sa nånting som alla borde ha hört! När det är en hingst med på plan, var det än är så är det inte bara hingstryttaren som skall väja och passa sig för andra hästar utan ALLA skall hjälpas åt! Man skall rida så att du planerar din väg så du inte ens i misstag rider för nära hingsten, el andra hästar åxå för den delen! Oftast är det inte hingsten som är i fara utan dom andra hästarna! När hon sa detta kunde jag inte annat än tänka HALLELUJA vilket tal!!! Om alla hörde det där!
Sanna for nu vidare till Sea Horse Week och kommer vara banmästare hela veckan och helgen!

Sanna gillade Nova jätte mycket och sa att han hoppar verkligen bra! :) Och hon tippade på att hans ostadiga humör säkert försvinner med tiden.  Fotona har Maria tagit och film över banan kommer i annat inlägg!

vattenmattan fast den syns dåligt




Den här bilden bjuder jag på :) Maria råkade få enda hoppet som sket sig totalt på bild så måst ju lägga ut det


Väl hemma träffar jag på Monica som varit ut med Ellu och Elli i terrängen, den här gången inte bara genom skogen utan även längs med vägen. Dom hade stött på en mopo, bilar och gräsklippare och Elli reagerade inte på något. MEN postlådorna var mycket farliga :) Tummen upp för bilarna den här gången, dom hade alla saktat ner och en stannade t.o.m och stängde av bilen. Snällt tänkt men sen då han skulle köra vidare så hade han slirat med kopplingen så att det förde ett jävla ljud. Men lilla Elli kunde inte bry sig mindre! Vilken tuff liten tjej jag fått :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar