Sidor

tisdag 16 juli 2013

Tankar om Nova

Jag har haft Nova täckt med flutäcke från öron till svans nu sedan midsommaren, och på bara några dagar efter att jag satt täcket på blev han så gott som svart. Tidigare har han ju varit delvis ljusbrun. I förrgår tog jag bort täcket igen och nu är han redan ljusare. Vilken effekt den där solen har. Men bra att veta är ju att flugtäcken inte bara skyddar mot kräken utan åxå mot solens strålar. Skönt iallafall för hästarna att vädret är svalare och blåsigare nu, fast det bara är några dagar men dom klarar sig utan täcke vilket är skönt!

Jag har ett litet dilemma, jag funderar om jag skulle kastrera Nova efter nästa betäcknings säsong? Jag har bråkat med honom nu till och från i en veckas tid, från marken alltså...när jag rider går det bra. Han kan inte ens koncentrera sig när jag longerar ifall stona står brevid i hagen...vilket gått hur bra som helst förut. Å jag anser att skall han vara hingst skall han åxå kunna avskilja när han är hingstig och när han inte är. När han är under arbete så skall han kunna göra det jag ber om och inte se på flickorna och ha något som dinglar mellan benen.( Pampas kan nog åxå börja fjanta sig men där är det bara att säga till en gång så slutar han. )
Det är helt ok att han är hingstig i ex hagen, där är han ledig och kan göra som han vill men när jag kommer är det mig han skall tänka på först.

En del av mig skulle villa kastrera honom redan nu men något säger att nej vänta.  Han är ju bara besvärlig några månader om året, annors är han ju hur bra som helst. Ex. Hur många kan ha hingsten lös i stallgången med näsan mot stoet som står bara 2 meter ifrån och lyder när jag säger halt, stå där. (inte obevakat såklart men endå) och han är aldrig farlig att han skulle komma på el bita, sparka. Tvärtom, han skulle inte ens i panik väjja så han kommer på mig, han är väldigt försiktig med mänskor. Han är även lätt att leda, går hur bra som helst med bara grimman var du än går..Han hålls i hagen, i vanliga elband. Han kommer inte ens ut fast bandet ligger på marken.
Minuset är att han har ett jävla temperament som svänger från dag till dag, en dag funkar allt du ber om och andra dagen är han kärringen mot strömmen med öronen i nacken. (det är dom dagarna jag inte orkar med honom) Humöret är inget jag är rädd att han för över till avkommorna. Blir det sto föl är det iallafall ingen panik och blir det hingst så måst den ju nog kastreras för avelsvärde har den ju endå inte.
Sen är han ju vacker och har en väldigt bra ridbarhet som han gärna skulle få dela med sig av till föl. Han har fina och starka ben, och fullblod kan du ju betäcka med nästan vad som helst. Se nu bara så blev ju kazstella registrerat halvblod! Hm nu när jag skriver ut det här så är det mycket mer possitivt än negativt och låter dumt att haka upp sig på några saker som inte är bra. Men dom få sakerna stör mig så otroligt ibland så vet inte om jag orkar med sånt i flere år till. En möjlighet är ju att bara låta han vara (inte någo krävande ridning bara rida ut) sommar tid och betäcka och sen träna och tävla resten av året !
Men nu vet ni mina tankar, eventuellt är sista chansen att betäcka med honom nästa sommar så passa på! :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar