Sidor

lördag 20 juli 2013

skimmel vs. svart häst

Jag har en av båda, dom två mest besvärliga färgerna som finns. Dom flesta tycker skimlar/vita hästar är besvärligare men jag tycker helt klart svarta el mycket mörka hästar är tre gånger värre att hålla rena!
Visst på en skimmel syns kanske smutsen mycket bättre MEN det är åxå lättare att få bort den när du ser smutsen. På en svart häst kan skenet bedra, smutsen kommer fram sen först när du börjar borsta och gnugga. Och dammet på en svart häst blir äcklit grått och elektriskt.
Det är mycket sällan som Pampas är elektrisk i pälsen medan Nova är det typ hela tiden.

Sen då. vilka färger passar dom bäst? skall man ha svart el brun utrusning? vad har ni till era hästar? Passar vit vojlock på vit häst el svart på svart? Kommer hästens huvud bättre fram om en svart häst har brunt träns el svart?
I dagens läge finns det så många olika nyanser av brunt så jag själv skulle kunna tänka mig ha brunt till Pampas fast jag har svart. Men till Nova vet jag inte ? lite osäker där. Kanske om det vore stark brun färg på både sadel och träns,så att det faktist syns så jo!, men inte någo halv mörkbrun färg som ser ut som svart ibland och brun ibland.

I täckes väg är jag mera pedant tror jag, där har jag krav på vad en skimmel kan ha för färger på täcket medan en svart passar med dom flesta färger :) Samma grimmor, inte kan man ha en gul grimma på en skimmel ju!!? Men på svart skulle det kunna gå...om det är ett sto :)
Jag skulle heller aldrig kunna sätta pink grimma el täcke på Nova som är hingst, fast det annors passar jätte bra på svarta hästar :)
Är jag ut och simmar nu? tycker ni helt olika?











    Skimmel             vs.            svart



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar