Sidor

lördag 22 februari 2014

Lalles träning

Det blev att rida på plan idag då det visade sig att där var bästa underlaget! Imorgon kommer det gå att hoppa där! el gå bommar och hoppa kavaletter... Lalle gick så fint så jag skulle aldrig tro att han varit ledig i 3 veckor. Han samlade sig i traven och hittade balansen t.o.m på volten! Han har en väldigt bekväm trav. Och när han slappnar av känns han ganska lika som Pampas, han har lika dann form som Pampas har. Lång och neråt! Enda som han har lite svårt med är höger varv, han går inte ställd innåt utan lite utåt. Men det är balans fråga så det släpper nog snart. Redan idag när jag böjde honom på volt så började han titta innåt.
Tänker prova gå bommar från ryggen med Lalle imorgon! Jojo kommer med som draghjälp. Jag tänkte att det kunde vara bra att ha med sig en hopp glad häst första gången. Eftersom Lalle är mycket osäker att gå över bommar så kanske det hjälper att ha en häst framför som tycker det är roligt!
Skall se om nån skulle kunna filma lite el åtminstone fota lite.

Lalles rid schema Fred - Fred:

Fred : Halv timmes ridning i skritt och trav på åkern
Lörd : halv timmes ridning på plan i skritt och trav
Sönd : Halv timme på plan, skritt och trav över bommar.
Månd : ledig
Tisd : Longering med inspänningstyglar
Onsd : ridning (i terräng om vädret tillåter)
Torsd: ledig
Fred : longering

Eftersom han var väldigt vild och över energisk på Fredagen har jag valt att nu rida honom 3 dagar i sträck. Sen är han förhoppningsvis lite trött och får ha ledigt från ridande och vila ryggen i 2 dagar.. Efter det fortsätter jag som jag gjort före pausen, antingen rida el longera varannan dag. Eller 2 dagar i rad och en ledig. beror på hur han är.


Nova är tillbaka som sitt gamla jag igen! helt knäpp i terrängen idag och jag hade absolut inget att påstå där uppe... Han är inte det minsta osäker mera och skitandet är lååång gone!!!
Undrar nog riktit vad han gick igenom då här tidigare!!??

Och så måst jag väl berätta om Pampas åxå när alla andra är nämnda här :)
Han är som gjord för mig, jag smälter in i sadeln och jag känner mig så hemma med honom. Han är jätte glad att få komma ut och jobba och man blir så glad när han står vid porten och väntar att jag skall ta ut honom :)

lite godis efter ridningen är ett måste!

2 kommentarer:

  1. Har nog på känn att det var hormonförändringar i kroppen som gjorde nova konstig då tidigare, kroppen går ju igenom en stor förändring efter kastreringen och för att komma i balans igen så kan det ta lite tid, men dehär e ju iof bara min åsikt.. :) //I.S

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror nog det är precis som du säger. för Nova som är gammal hingst så kan det va det inte ens är färdigt ännu, det kan ändra mycket ännu!

      Radera