Sidor

lördag 21 december 2013

Vad är det med mig?

Jag har en ridplan som är i super skick, plus hinder. VARFÖR hoppar jag inte alls? Jag har det inte ens i tankarna inte ens planerat in vilken dag jag skulle hoppa. Jag har glömt bort att jag har hinder. Vad händer med mig?.. Nu skärpning! Under julhelgen SKA jag hoppa! å båda 2 eftersom Nova är i trim igen!

Idag kom den inte efterlängtade bock attacken av Lalle! Lite väntat faktist. Jag började igen longera honom före jag skulle rida, han började mycket lovande för att sen plötsligt flippa och börja bocka. En minut senare när han lugnat sig kommer Carisma fram bakom hörnet från ingenstans och han får ett nytt anfall. Och den här gången tar det inte slut!
Jag hamnade stanna han med våld då Maria red Jojo tillika på plan så att han inte skulle fara på henne. Sen hade jag honom att trava på en liten volt nära mig tills han lugna sig. Släppte sakta ut honom på stor volt igen och lät han trava tills han travade lugnt!

Sen var det dags att sätta sig upp, det var inga problem, skrittade nära Jojo på lite för långa tyglar. Å det var eget fel när Lalle mittiallt blir rädd för något som inte fanns där. Han höll på som en rodeo häst en stund tills jag fått ordning på tyglarna och kunde stanna honom. Höll stadigt tag om tyglarna och prrrrade. Han stanna och stod sen snällt stilla. Puh jag föll inte av! Skrittade sen bara en liten stund efter det för att inte sluta med en dålig upplevelse.
Kunde lite räkna ut att det skulle gå så här idag då han var så uppe i varv. Och jag har nog väntat på det! Det var ingen jätte överraskning :)

15 kommentarer:

  1. Sådär höll han på hela tiden då i förra stallet, han var crazy var och varannan dag...

    SvaraRadera
  2. Det skulle jag ha velat få på film :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo det tror jag, du får fråga Maria för hon såg det :)

      Radera
  3. Vad är det för stam på lalle? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.sukuposti.net/hevoset/la-karadhras-se/1160729

      Hoppas jag nu kom ihåg hans namn rätt :)

      /Maria L-A

      Radera
    2. Jepp rätt namn. Känner du,Alia till hans släkt?

      Radera
    3. från faderns sida känner jag nog till släktet relativt bra. Våran An Etique "pirayan är halvbror till hans pappa Etrams black sin.. Jag har träffat och ridit hans farmor Etiopia,. Hon var väldigt frammåt med en massa go i.. ifall du vill se bilder på henne är det bara att hojta till :) gammelfarfar karnawal känner jag också till.. han har lämnat en hel del bra distanshästar..

      Radera
    4. Karnawal känner jag åxå till och Etiopia har jag sett bilder på, Lalles uppfödare har visat mig!:) Lalle har ju lite längre bak på pappans sida samma släkt som Kazanova

      Radera
  4. Svar till den första anonyma:
    Jag trodde inte det var gjort nåt med Lalle innan han kom till Heidi??! Menar man kunde ju inte ens röra honom utan att han blev skräckslagen, han litade inte på människor ett dugg. Så att nån skulle longerat honom har jag svårt att tro på. Han hölls inte på volt, han visste inte vad frammåt betydde. Han visste helt enkelt inget i skolnings väg. Så jag är förvånad att "någon" skriver att han höll på så där varannan dag i förra stallet.
    Jag skall även förtydliga mej lite för nån kanske nu tror från Heidis inlägg att Lalle hoppar runt och bockar dagligen. Så är det inte! Han är en pigg och glad unghäst, inget konstigt alls med honom. En unghäst skall vara frammåt och inte slö och seg utan "egen motor". Lalle är en mycketvtrevlig unghäst, skulle när som helst ta honom om han varit 30cm högre.

    Hoppas anonym skulle vilja berätta mera om hurdan han varit innan vid hantering? Detskulle säkert hjälpt Heidi mycket att förstå honom de första månaderna. Han är ju då med andra ord hanterad "var och varannan dag", måste ha varit en "duktig skolare" som inte fick till bättre resultat ;))) Lite ironi i det hela. Blev bara så förvånad då jag läste kommentaren, även en gnutta nyfiken måste jag medge :)
    //Maria L-A

    SvaraRadera
  5. Ja måste säga att ja åxå blev lite nyfiken o förvånad! Har själv upplevt Lalle som en saklig unghäst,int som att han sku va knäpp :) som anonym antyder! Sku va intressant att veta hu han varit förut,o va han varit med om! Så berätta mera :) själv tycker ja han åxå verkat totalt ohanterad då han kom till heidi,osäker o skygg,men gjort lika bra framsteg som vilken unghäst som helst nu då han jobbas! Men de ja egentligen sku säga att ja heidi,nu e de dags fö dej att hoppa fö tilome JAG släpa fram bommar ida o de slog mej att ja ha int sett hinder på plan på länge :) /monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. släpa du fram bommar :) haha!!! jo nå då måst jag skärpa mig :) / Heidi

      Radera
  6. Jag skulle åxå gärna veta om det är gjort nåt med honom och vad! Trodde faktist han inte gjort just något.? Eller vad menar du med var och varann dag? om det inte är gjort nå med honom kan han väl inte ha hållt på så här? om det inte är i hagen du menar? Jag har ju själv longerat han några gånger i somras och så vet jag att stallets ägare där han stod longerat han en el 2 gånger. Men det är vad jag vet allt?!
    Sen tycker jag inte heller kanske man kan kalla han crazy för att han bockar, han är ju unghäst och sånt hör ju lite till, mer el mindre alla unghästar sprettar väl till nångång?! Även nu då om Lalle är lite extra känslig för allt så är han nog inte knäpp!

    SvaraRadera
  7. Håller med me Heidi o Maria, blev ckså nyfiken vad "anonym" menar med crazy? känslig o ohanterad va han ju å osäker på folk o mådde säkert dåligt inombords också med tanke på att han int va rikit rätt omskött av sin förra ägare....om en unghäst INTE hoppar å skuttar med jämna mellanrum så e de någå "fel" på den enligt mig! ;) en 3 åring ska ju int betee sig som en 20 åring.. :P //I.S

    SvaraRadera
  8. Hoppsan... Jag trodde jag var den enda som hanterat Lalle i Klarvik??? Och hanterat (fört ut i hagen och in till stallet), inget mer än det. Jag har haft han och springa av sej i lina två gånger, skulle inte ens kalla det longering, that's it. Lalle var hingst i Klarvik, gick ensam i en hage (det finns orsaker till det som jag inte tänker ta upp här), hade ingen som skötte om han eller jobbade med han, är det så konstigt att han var besvärlig? Och nu menar jag inte så som en unghingst kan vara, utan han hade helt enkelt överloppsenergi och var ohanterad. Varför jag inte gjorde något med han finns det också en förklaring till som inte hör hit. Han har flippat utan att jag vet orsaken till det EN gång, och det inne på stallgången. Inte heller den gången var det inte riktat mot mej, tror jag iallafall, men det var farligt och det kunde ha gått riktigt illa. Jag vet inte vad som utlöste det och efteråt var han livrädd, darrade..Och jag gjorde ingenting åt han efteråt heller, han fick inget "straff", eftersom jag fick så hårda smällar att jag inte kunde göra något på 10 min. Men det var en enda gång, det har inget att göra med hur han annars var att hantera. Jag lät ingen annan ens ta in eller ut han efter det där mer, eftersom det på riktigt tänkte gå illa, och jag inte vill att det händer någon annan, så är det nu så att anonym missförstått lite här? Om han varit knäpp hade jag väl inte sålt han till Heidi heller??? För det var jag som sålde han, fast han aldrig varit min häst. C.H / Stall Klarvik

    SvaraRadera
  9. Nu har jag ju inte haft så mycket att göra med Lalle, bara promenerat lite med honom nån gång och pratat med honom i hagen när jag städat osv. Men jag tycker han verkar vara en jätte mysig och härlig häst, fast han inte ens känner mig! Han behöver nog bara se att han kan lita på människor så tror jag han kommer att bli jätte trevlig. Jag har redan från början fått uppfattningen att han har en jätte kiva personlighet, och den kommer säkert bara att stärkas ju säkrare han blir.

    SvaraRadera