Sidor

tisdag 17 december 2013

En Tisdag

Vaknade av att det blåste riktiti hårt..igen en gång.., gjorde en del av morgon stallet och gick sen in och åt morgon mål. Hade ingen lust att gå ut tillbaka så lade mig på soffan en timme! oj oj så skönt det var.

Efter tuppluren vaknade jag upp till betydligt bättre väder, ingen vind och 5 plusgrader :) !Jag gjorde andra halvan av stallet, städade några hagor och krattade bort hö som låg omkring på ställen det inte skall ligga hö.

Idag hade jag planerat longera Lalle igen men på åkern så jag inte skulle behöva lana ridplan igen en gång.. Jag hann ta honom före dagsmaten och det gick mycket lugnare till idag, hade honom att jobba på en mindre volt så han inte kunde springa utan jobba i en sakta trav. Det blev mycket övergångar till skritt och halt så att han skulle hållas lugn.
Vet inte riktit om jag skall låta han vara imorgon el rida honom lite... besluts ångest...Han borde ju få pausa en dag men tillika vill jag inte riskera att han blir "vild" igen. Får se imorgon, ser lite hur jag har tid. Har arbetsdag så det betyder många timmar mindre här hemma.

Matade hästarna klockan 13 och gick själv in på en 15 min paus, drack min obligatoriska energi dricka och gick ut tillbaka. Fortsatte att städa hagor en stund tills Nova ätit klart. (han äter snabbast för han bantar = lite hö)

Jag kunde inte hålla mig mera, jag måste klippa honom, men bara halva han. Så länge det nu är varmt får han vara halv klippt så kan jag rida utan filtar. Sen klipper jag hela när det blir kallt.
Det blev trav/galopp terräng rundan idag eftersom vägarna är så jäkla bra! Vi har en rutt som är nästan bara sandväg, lite skogsväg och sista biten lite genom skogen. Den har många långa rakor och och bra galopp sträckor. Sista biten som är skog är perfekt för att skritta av hästen!
Nova var nästan duktig idag :) det var roligt för en gångs skull :)



Klart ridet, Pampas hade sin lediga dag idag. Vid det här laget har klockan hunnit bli halv 4 och jag måst gå in och äta, byta kläder och åka iväg och storhandla. Eftersom vi hade vår gäst här igår så blev det inte av att handla då.

Att handla tar ca 2,5 h. Så när jag kommer hem igen byter jag kläder och går ut till stallet. Förbereder allt för imorgon eftersom jag skall på jobb. Morgon stallet måste gå smidigt undan och när jag kommer hem efter jobbet skall jag genast mata dagsmaten. Så maten till följande dag måste vara färdig.

När jag fått in hästarna har jag ännu en hage att städa fören allt är klart för idag och hästarna skall få kvällsmat!
Klockan är strax efter 20.00 när jag kommer in och här sitter jag nu och har kväller! Det var min Tisdag!


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. en gammal bekant till Petri och lite åt mig, som inte ens du vet vem är :) från gamla goda tider! / Heidi

      Radera