Sidor

lördag 11 maj 2013

före jag rider...

..  måst jag lägga ut det här på bloggen, läste just det på Tyras bloggen och tyckte det var så bra svarat av Niclas så jag vill dela med mig. I Sverige finns det så mycke bra ryttare, häst branshen är så mycket längre kommen där än vad den är här i det här landet. Jag är så glad att jag i tiderna fått min skolning i Sverige! Här kommer det..

Många skriver att Niclas rider Joe med för lite eftergift. Här är en kommentar från Niclas, så lyssna väldigt noga nu, sen vill jag aldrig mer höra en kommentar om att han rider Joe fel. Från Niclas:
”Det finns en väldigt enkel förklaring till varför man inte kan ge Joe så mycket eftergift. Han är fortfarande svag och har inte riktigt någon egen balans. Därför behöver han ha kvar stödet. Skulle jag ge honom mer eftergift hade han hoppat framåt och rivit. Men bara för att man har kvar stödet så betyder det inte att man sliter hästen i munnen, utan jag hjälper honom snarare i hans fall. Hästar är precis som oss människor- olika. Vissa kräver mer eftergift och andra inte. Det finns inte ett sätt att rida på. Det är en konst att känna vad hästen behöver för att hjälpa den och ge den vad den behöver. Det är en utmaning att lära och känna hästarna och deras behov. Och det är det som gör hästarna så fantastiska”.

*******************************************************************************

Det här har inget med nånting att göra, bara så bra sagt så tycker alla kan läsa det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar