Sidor

fredag 3 maj 2013

Kazstella

Det var lite rolit med hela Spinkis fölning. När vi visste att hon inte kommer föla exakt på dagen så sa Petri att det kommer på Torsdagen. jag sa, jaha! varför just då.?? han sa bara att däför..
Så vi bestämde som så att han på torsdagen efter att han kommer från jobbet på kvällen kl. 23.30 går och tittar till Spinki. Jag planerade så att jag matar kvällsmaten lite senare så hinner hon inte vara länge ensam. Å så skulle vi gjort hela veckan om hon inte hade fölat just på Torsdagen som Petri sa :) På Onsdag morgonen hade Spinki vax proppar och det betyder ju oftast att fölet kommer inom 1-3 dygn då. Jag sa åt Petri, vet du, att du kan ha rätt att föle kommer nästa natt och fråga tillika av honom att va blir det då, hingst el sto??!! Och vad tror ni inte han svara utan att fundera..jo sto.:)

Det roliga var att allt gick just så som vi planerat att det skulle gå, Spinki hade precis fölat när Petri kom, Vi behövde inte vaka en enda natt onödigt! allt gick så snabbt och bra det bara kunde, Kazstella var uppe på benen bara en timme senare och drack första mjölken strax efter det!
Spinki är en jätte bra mamma och Kazstella är redan social och modig!

Cia (Spinkis ägare) kom på eftermiddagen och tittade till mamma och föl, då fick dom komma ut igen en stund och nu kom det några galoppsprång av lillan, fick inte det på film tyvärr men jag har lite nya bilder igen




Vi konstaterade ( Cia, Maria och jag) att hon har väldigt långa ben och ett mycket litet huvud = FULLBLODs lik :)
Cia sa att Spinkis pappa har väldigt långa ben, han är Holsteiner och Spinkis mamma är till hälften fullblod, plus då att Nova såklart är fullblod så kanske det inte är så konstit.
Kazstella har inga tecken alls förutom några vita strån i pannan precis som Nova har och lite lite vitt nere på nostippen.. Så har hon ett tydlig vitt bakben och tre st som ni ser mindre vita, vet inte om det växer bort när hon blir äldre kanske? att färgen jämnar ut sig och benen blir bruna/svarta? är inte alls bra på det här med färger...får se..
Enda stressen jag har är det att  när detta gick så bra, så kan jag ha sån tur att åxå Ellus fölning går lika bra??!! Ellu fick sån mamma fiilis av det här att jag kommer gråta om inte hon får ett eget föl! Jag tycker såå synd om henne då. Hon vill faktist vara mamma. Hon pratar med Kazstella mera än Spinki själv gör. Ellu har bara ca 3 veckor kvar men hon kan föla när som helst om hon vill, det gör inget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar