Sidor

måndag 2 december 2013

hu vilken dag

kan tas både som positivt och negativt. Skulle allt gått enligt planerna och inte allt fallit på varann så skulle det ha varit en toppen dag, istället blev det lite missförstånd, stress och inte lika roligt som det skulle kunnat vara.

Jag var på jobb till klockan 13 och skulle sen komma hem, mata hästarna och vara med när Sören skor mina hästar och Ellu. Pippi och Jojo var redan fixade under tiden jag var på jobb. Nå när jag är på jobb ringer Maria och säger att Västra Nyland ringt henne och sagt att dom är på väg till stallet idag klockan 13 för att göra en grej om hästar i trafiken..(mer om det sen)

Där var första oplanerade händelsen som jag nog annars sett fram emot men inte just idag just klockan 13.
Jag borde ha varit hemma och matat hästarna, tagit in en häst åt Sören och svara på frågor ti Västis allt på en gång. Nå det löste sig att Maria hjälpte med att mata, och vad jag gissade mig fram hade Cassu kanske delat ut vatten?! Så det var lugn. Men så hade dom börjat fixa på Ellu just då när reportern kom såklart, som jag ville vara med och förklara hur vi hade tänkt. Så det sluta med att Ellu nu blev utan tilsa gummin :( vilket inte var meningen. Tur hann jag hem just till bakhovarna så jag fick smeden övertygad att slå bakskor åt henne! Han var inte så ivrig på det kan jag säga. Han trodde inte det skulle gå helt enkelt.
Å stackars reportern fick stå och vänta medan Ellu skoddes. Men så går det när det är oplanerat.
Nå vi fick storyn klar och den kommer i Torsdagens tidning så håll utkik.!!

När Nova fixades så sa smeden att inte tycker han att Nova är så svullen och att han inte tycker jag skall oroa mig! Dessutom lyfte han jätte snällt bakbenen och lät honom sko fast han eventuellt då är lite sjuk.
Under alla dom här dagarna jag spolat och gynsat med Nova som han haft ont, inte en gång att han skulle sparkat mot mig, fast han annars nog viftat med benen och stampat och visat att allt inte e bra. Han är så jätte hygglig på det området, han skulle aldrig komma på mig ens i misstag, han väjjar alltid om han blir rädd åt ett annat håll. Och han har aldrig lyft på benet el sparkat mot mig! Nåja nu kom vi ut på sido spår lite.

Först klockan halv 4 var jag klar ute i stallet och gick in för första gången, jag bytte kläder och så bar det av till Karis, vi skulle lämna ut lite häst foder, storhandla (som vi gör varje Måndag), fara till bokföraren, och till famo som fyller år idag. I all hast glömde jag att fara till bokföraren och hos famo hann vi vara 15 min..:(  I butikerna var det full kaos så vi var hemma först strax efter 6. Jag var måttlig stressad och irriterad på hela dagen och som tur kommer då den bästa nyheten idag. Monica textar och säger att hon ridit Ellu en snabbis bara för att kolla hur hon går med nya skorna och Ellu hade varit som en ny häst :) Gud va glad jag blev!!!!!!!!!!!!!!! :)))))

Sen var allt bra efter det och jag hade så roligt åt Pampas ännu på kvällen när jag plockade in hästarna. Hur kan han vara så klok undrar jag. Vet ni vad han gör.? den jäkeln vet precis när det är ström i trådarna i hagen. Pampas kommer alltid sist in och det betyder att jag drar ut strömmen en tid före jag söker in honom. Han har flera kvällar nu stått och nafsat i banden med tänderna.Han tar i bandet och drar lite i det och sen släpper han :) ALDRIG att han skulle göra så här under dagen. Han är jätte rädd för el band. Men han måst veta att när dom andra hästarna börjar komma in tar jag ut strömmen! Och snällt står han sist ute ensam i hagen och väntar fast han vet att elen är borta, han skulle ju lika bra kunna komma ut därifrån. :)
Han roar sig själv med att leka med trådarna så länge han väntar att jag kommer. Men så länge han inte söndrar något så kan han få roa sig :)






2 kommentarer:

  1. Vad bra att det skrivs om det här med hästar i trafiken då skrämmande många trafikanter verkar tro att det är fyrbenta maskiner de möter på vägarna :/
    Superbra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo vi tycker det är jätte viktiti att det kommer ut så att så många som möjligt skulle förstå att hästen inte är att lita på. synd bara har inte alla västis, det borde göras i en finsk tidning åxå! Om ni är ivriga i ert stall så gör det gärna!

      Radera