Sidor

lördag 14 december 2013

Fredagen den 13

Jo hejsan här har vi fått känna på oturs fredagen ordentligt. Ser att Linda har varit in här och uppdaterat er lite redan :)
Strömmen kom tillbaka för en timme sedan. Men vi hade redan hunnit förbereda för en natt till utan ström. Pappa har varit här och hjälpt mig eftersom Petri har jobbat både igår kväll och idag på dagen. Jävla passande att ha så mycket jobb när här hemma e fullt kaos.

På natten till Fredagen var jag ut klockan 02.00 för jag vakna av att det smällde så av vinden, jag kolla stallena och allt var som det skulle. När jag kom in försvann strömmen och jag gick och sova.
På morgonen fick jag göra stallet med ficklampa. När det ljusnat så börjar jag se vad allt som hänt på morgon timmarna.
Uteboxarnas filt på taket har rivits sönder, alla lös saker som är utanför stallet har blåst iväg, alla ämbar, alla matkärl allt fick vi gå och söka från skogen och på åkrana. Ett träd har fallit bakom ridplan och så har ena långsidans staket på ridplan söndrats.

Så det blev en dyr Fredag åxå, nytt tak måste fixas nu under helgen men ridplan får vänta till våren, får laga tillfällit staket dit nu bara. Det som harmar mest är det att laga nytt tak på uteboxarna när dom endå skall rivas vi något skede. Men vi tog plåttak den här gången så kan man använda taket på nytt. Filten går inte att återanvända. Jag har velat ha filt för det är så mycket tystare när det regnar och blåser. Plåten har sånt ljud. Men nu får nu bara hästarna leva med det!

Nu har vi varit utan vatten i 1.5 dygn. men det har gått relativt bra. Vi hade som tur vatten tanken fylld så hästarna har inte lidit nån nöd. Det e mera jag som lidit, allt har varit mycket svårare att göra utan el. Stallet är så där halv bra städat. Och pricken på Iet på Fredag kväll så fick jag ett skräp i ögat. Nå hur får man bort det utan vatten och utan ljus så man ser något? det går inte så skräpet e kvar i ögat och ögonen rinner konstant..

Eldat har jag gjort som tusan, vi hade 22 grader varmt här inne med bara eldning. Hela vårt hus är uppvärmt med el så tacka fan att vi har spisar i alla våningar! frysen har varit mest problem, vi har 2 st stora frysar och dom är FULLA med mat och det vill man ju inte slänga bort. Jag tror vi har lyckats hålla det så det klarar sig!

Men vad gör man en fredag kväll hemma utan tv utan dator och utan belysning? Jo går och sova genast efter kvälls stallet klockan 21.00. Men jag behövde det faktist, sov så dåligt natten före och så med skräpet i ögat så har jag väldigt sjuka ögon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar