Sidor

söndag 8 december 2013

Helgen

Fredag var ledig dag för dom flesta när vi firade självständighets dag här i Finland. Jag var ju såklart endå på jobb några timmar.  Men visst känns det att det varit lite längre ledigt!

På Fredagen red jag och Petri ut med Pampas och Nova en terrängrunda. Nova var mera på 2 ben än 4. I en uppförsbacke vi har här nära stallet gick han nästan på bakbenen uppför..Han gör så när jag håller emot och inte låter han gå fram i hans takt. Nu var han extra frammåt när vi hade Pampas framför oss. Han är helt knäpp att rida nu. På tok för mycket energi!

På Lördagen hade jag lite bråttom eftersom vi skulle och jul shoppa efter dagsmaten, d.v.s klockan 13. Så jag måste hinna med allt på förmiddagen. Jag longerade Nova med longerings systemet som jag kallar det för att han skulle jobba i form lite. Han har ju nu gått ca en månad bara i terrängen med lång hals så tänkte sakta börja jobba han på tygel nu igen. Men det gick nu inte alls, han lyckades dra upp huvudet endå, och sprang medsvansen krökt på ryggen hela halva timmen jag höll på honom. Sen gav jag upp för Monica kom och vi skulle fara ut med Ellu och Lalle!

Jag har nu varit för första gången ut med Lalle i terrängen! vi gick hela vägen förrutom på en lång raka, där travade vi! Han har jätte bra frammåtbjudning, han ville gå förbi Ellu hela tiden! Men det lät jag honom inte göra utan övade på halv halter och halter så han saktade in. Riktit duktig var han IGEN en gång!

Idag på Söndagen har jag så här långtpå dagen varit med Pampas på en trav/galopp runda med Monica och Ellu. Ellu var så pigg och vild att det smitta av sig på Pampas, han hoppa över alla fläckar som fanns på vägen och gjorde små bockningar hela tiden. Monica sa att hon fick hela tiden vi galopperade bromsa lite så att inte Ellu skulle öka farten. Å det har inte hänt på kanske 2 år !! Jag måst bara säga det igen, för det är så otroligt roligt, Ellu är som hon skulle vara ung igen!

Efter ridturen satt vi ihop henne med Carisma och Obi. Ellu har ju stått ensam i en hage. Men nu då hon kan röra sig normalt igen så tyckte vi hon skulle få gå ihop med sällskap! Nu har hon större hage och mera att göra och på sätt rör sig mera! Härligt!

Nu sitter jag här och väntar att jag skall få upp värmen så jag kan gå ut tillbaka och rida Nova på plan! Fick så kallt när jag stod och vaktade på Ellu att allt går bra med nya kompisarna!
Jag hoppas Nova kan hålla sig i skinnet idag så jag skulle kunna rida ordentligt för en gångs skull!


4 kommentarer:

  1. hmmppff... du bloggar så lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo funderade på att igen som förra vintern ta en liten paus.?

      Radera
    2. Näää, inga pauser. Du har ju din paus sen när ni är på resa :)

      Radera
    3. nåjo det e sant. men det blir lite mindre bloggning iallafall

      Radera