Sidor

fredag 30 november 2012

Ingen ridning

Det blev värre än jag hade väntat mig det här vädret, jag trodde det skulle komma och gå snabbt förbi så att det skulle bli varmt igen i nästa vecka. Men så blir det nu tydligen inte..Mitt problem är att hästarna inte har vinterskor, d.v.s tilsakumin. Mina pojkar har så små fötter så utan såna kan man inte rida i snö, det klumpar sig till stora snöhögar under fötterna på dom. Tror Ellu har lite samma problem.. Eftersom smeden kommer först om exakt 10 dagar så bestämde jag mig att det blir semester lite tidigare den här vintern. Jag brukar ha semester åt mina antingen när vi reser bort på semester själva el om/när det är/blir -20 grader kallt. (vilket det alltid blir nåttag på vintern) Dessutom har dom ju lovat svinkallt nu över helgen så på det viset är det ju passligt. Jag behöver inte vara rädd att mina får kolik för att dom inte rids och blir stående, pojkarna motionerar sig nog själva i hagen om dom inte slipper ut annors :) plus att dom har inga problem med sina magor. MEN Ellu är ju nu största problemet här. Hon har lätt för att få dålig mage och hon motionerar inte sig själv...måst bara fösöka skritta henne iallfall.
Jag skulle ha haft jobb idag, men dom ringde och sa att jag behöver inte komma när det är sånt här väder. Bra så för här hemma finns det och göra så det räcker till och blir över. Petri är på jobb hela dagen så jag har fått kopla på plogen själv ( ok lite hjälp fick jag) och ploga hela backen. Gissa om jag svurit några gånger.. Jag hatar detta väder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1 kommentar:

  1. Hej Heidi! Läser din blogg dagligen, den är intressant och kul med filmklipp som du sätter upp:) Jag har en fråga till dig eftersom du äger araber samt att du verkar ha mycket kunskaper kring hästar. Jag själv är medryttare till ett arabsto. Jag ett problem med henne när jag ska sitta upp på henne, hon vägrar stå still. Eftersom jag rider bara med stigbygklar måste jag kliva upp på en hög pall och sätta mig på henne utan tyngd på stigbyglarna. Men hon blir nervös och stel och börjar trippa runt runt och runt. Försöker lugnt halta henne men icke. Hon är annars rätt stel och tittig. hennes ägare fungerar det bättre med hon har inte samma problem. Undrar om du kunde tipsa mig lite hur jag kan få bort beteendet och att hon står lungt bredvid pallen när jag ska upp? Tack på förhand, Sandra

    SvaraRadera