Sidor

tisdag 25 juni 2013

Pantsus träning del 2

Andra dagen nu med en temperatur på 25 grader ute och träningar :)  Men när jag har en arab under mig så känns det ingenstans, dom är som gjorda för sån här värme! Pampas orkade hur bra som helst och jag med!!?? en aning förvånad där kanske...
När jag kom hem hoppade jag genast med Nova, och nu först flere timmar senare fick jag gå i duschen..USH.. Lite roligt när jag kommer ner i källaren så är alla golv värmor på :) det är så svalt  nere i källaren så man nästan tycker det är skönt...men bara nästan :)

Vi började träningarna idag med att galoppera frammåt och sen sakta in till vanlig arbets galopp, och växla på på det här viset en stund. Sen skulle vi galoppera i förvänd galopp i flere varv. Det här gjorde vi jätte bra med Pampas sa Piia. Det har gett resultat av vår träning här hemma med förvända galopper tydligen. Eftersom jag har en mycket mindre plan här hemma att träna på så var det ju hur lätt som helst på en stor plan som idag.
Sen började vi genast hoppa, först några hinder åt gången och till sist en lång bana med flere kombinationer, snäva kurvor och böjda linjer. Mycket bättre träning idag tycker jag!
Tyvärr lärde jag mig endå inget nytt direkt..., Piia sa att Pampas är jätte ärlig och kämpar helt super för min skull. Men att jag måst föra honom till hindren med mera fart! Det här vet jag ju åxå och vi jobbar på det men är inte färdiga ännu :) Pampas hoppar bättre när man hämtar honom närmare hindret än om han hoppar längre ifrån. Han blir lätt så lång att han sen river, och just det här sa Piia vi skulle jobba mer på! Man förlorar ju tid med att göra hoppen mera uppåt än frammåt. Jag är iallafall nöjd med mig själv att just dom fel jag vet jag gör var just dom som Piia sa till om och inget annat. Jag måste åxå komma ihåg att jag har tagit mig så här långt med Pampas helt själv, jag har ingen tränare och har aldrig tränat för nån mera än några gånger nu och då! Det vet jag ju nog, att det gör gått att träna ibland för någon för att få lite råd och nån som rättar till en. Det blir lätt att man slarvar om man bara rider för sig själv. Jag har dock ett bra minne när det kommer till hoppning så allt jag ridit och tränat tidigare år kommer jag ihåg så jag har mycket i bagaget jag kan använda!

Jätte synd att jag inte kunde ta Nova med mig, det skulle gjort så gott för oss, jag märker mera och mera att han börjar bli mot mig som pampas är, alltså mer och mer MIN häst. Han funkar med mig men inte med andra. Det här är ju något som lär skall vara typiskt för araber, dom ger allt för sin ägare. Bra för mig men inte för andra :) Nä men skämt och sido.. Jag har alltit tyckt att det är bra att andra rider ens hästar så att det blir omväxling och så att dom inte blir för vana med bara en "ridmetod" men nu när det gäller hoppningen med Nova får det bara vara så nu tills vidare. Han är SVÅR, jätte svår!
Idag hoppade han lysande bra! Nästa vecka måst jag fara iväg med honom någonstans och hoppa så vi kommer nån vart och inte blir på stället och trampa!

Imoron om det är så här varmt kommer jag bara att gå ut och skritta med Pampas och för Novas del blir det en kort terrängrunda. Sen får dom båda 2 vara lediga några dagar. Jag kommer helt enkelt inte att hinna med dom, på Torsdagen skall Lalle kastreras och det betyder att han skall spolas och promeneras med flere gånger per dag! Till på det så skall jag sköta ett annat stall från Torsd till Sönd helt och hållet så jag är fast där hela dagarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar