Sidor

måndag 10 juni 2013

det här visste ni inte om Pampas

El ok en del av er kanske vet, ni som varit/är här i stallet. Men för er andra så, han är lite speciell min gosse.

* Pampas pissar aldrig inne i boxen! enda sen han var liten så har han varit mycket noga med att han skall ut och pissa, så Pampas måste få gå ut först varje morgon och kommer sist in. När han ser att jag börjar plocka in dom andra hästarna så ställer han sig och pissar så han klarar sig över natten! Helst både skiter och pissar han hemma, och inte på främmande platser, bara om han faktist måste! Så ni kan tänka er hur ren och fin hans box är :)

* En sommar var Pampas i Rilax på träning, el meningen var att han skulle vara en vecka men efter 2 dagar ringde Jessica Aminoff och sa att jag måst komma och söka hem honom för han äter inget, inte hö och inte myslin. Genast när jag kom till stallet och gick in i boxen började han äta! :) Så jag kan inte lämna Pampas ensam lärde jag mig. Här hemma när vi far på semester så äter han nog höet men mycket dåligt myslin!

* Pampas hatade att hoppa som liten, än idag tycker han inte om att löshoppas. Han var väldigt osäker och fast hindren inte var höga så ville han inte fara över dom. Idag är det helt annat, det finns inte många hinder han inte hoppar och nu tycker han om att hoppa med ryttare på ryggen. Dock så kommer jag aldrig pressa honom på högre höjder fast han kanske skulle klara det. Jag vill att det hålls så här att han tycker det är roligt, jag vill inte be om mera än vad jag gjort för vi har nått vårt mål redan!

* Det Pampas hatar är valacker, el åtminstone dom flesta, här i stallet har vi haft 3 st som han godkänt och det är Orestes en trakener, Aatu en fwb och den tredje minns jag inte va heter. Gemensamt med dessa hästar är att jag gillat dessa hästar, så jag undrar om Pampas känner det på sig och därför godkänt dom? vet ej, men jag tippar att dom här hästarna varit genom snälla och inget hot mot Pampas!

* Han är en kontroll freak, han har sten koll på allt som händer här på gården och han stressar väldigt lätt om det inte är ordning och reda. Han blir åxå arg på Nova om han pellar på el bråkar med mig :)

*Det bästa i godis väg är bröd, men det skall vara mörkt bröd, ljust går nog men ofta så flemar han efter att han ätit det för att visa att det inte var riktit bra.

* Man kan absolut inte borsta honom med en hårdare borste på benen el spruta kallt vatten på honom, då kan han bitas. Blir han ikläm med sin svans så blir han sur.

* när man spänner sadelgjorden piper han som en flicka, han är mycket känslig på det området så han kan ibland åxå bli kåt när man spänner gjorden.

*Efter att du ridit och tagit bort tränset måste han få klia huvudet, annors får man inte sätta grimman på!

* Pampas är riktig gentleman, alla ston faller för honom och stona dras till honom  även om dom inte brunstar och t.o.m fast dom är dräktiga!

Det sägs ju att när du fått en arab på din sida el att den godkänt dig som ledare så gör den allt för dig! Jag tror jag och Pampas har kommit ganska nära det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar