Sidor

måndag 3 juni 2013

La Karadhras ox

Så heter den nya, kommer kalla honom Lalle! Var och hälsade på honom tidigare idag och hade lite bröd med mig. Han är inte så mycket hanterad så han är lite rädd av sig.
Köpet kom lika plötsligt för mig som det kom för er, det gjordes klart på under ett dygn. Förra ägaren hade sista tiden varken tid el råd med honom så därför blev det en akut affär. Lalle är en 3 årig hingst, som skall kastreras bara han lite ätit upp sig först. Han är mager p.g.a mask så han har fått mask kur nu och gått ut på betet. Han är helt utan muskler och o lite hanterad så jag kommer mot slutet av sommaren få börja skolningen och inridningen mycket försiktit. Nu först skall jag bara försöka få honom att känna igen mig när jag kommer med brödpåsen, sen blir det lydnas övningar, longering, löshoppning och sen först upp på ryggen. Hoppas hinna med allt det här före snön kommer. Jag kommer inte sko honom eftersom han lär skall ha väldigt bra hovar plus att det är onödigt på en 3 åring tycker jag.
Lalle står som bäst i Klarvik och kommer vara där en tid framöver, jag vet inte ännu när jag tar hem honom men just nu passar det bäst såhär.
Lalles uppfödare har berättat att han har en fin distans släkt. Å hans pappa lär skall hoppa bra! Kollade upp hans släkt och kunde konstatera att han är släkt med Kazanova lite längre bak på pappans sida :) så inte konstit då att han borde kunna hoppa :)

Tiden visar vad det blir av honom. Nu först skall  han iallafall få äta upp sig, sen ser vi vart det bär..
Här några dåliga bilder från idag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar