Sidor

onsdag 26 juni 2013

härliga kvällar

Jag bara kan inte annat än älska såna här varma sommar kvällar som vi har här i södra Finland just nu!! Det bästa är att jag inte behöv frysa alls, jag kan gå med bikini fast hela dygnet om jag så vill. JAG HATAR att frysa!! Det passar mig perfekt med nästan 30 grader så här dags!
Pampas och Nova fick idag på sina flugtäcken och huppun, det här är första dagen som jag tyckte dom kunde ha dom på.
Ellu och Spinki som har sina föl kan inte använda täcken i år så dom har vi sprutat dr. Repel medel på..Ni vet det där jätte farliga flugmedlet :) Hittills har det funkat helt ok..inte är dom helt fria från kräken men mindre har dom. Överlag har vi inte haft problem med kräken i år ännu, här är rätt så öppet så de fläktar mycket! Och sen har jag inte mycket skog på betena heller. Det är det värsta, det är träden som drar åt sig kräk.
Flughuppuna satt jag endå på idag åt Ellu och Spinki, det kan dom ha utan att fölen störs. Jojo och Pippi skall åxå få sina huppun på bara dom kommer hitåt. På ett 6 hektar stort bete så går jag inte och söker dom för att sätta huppuna på utan väntar nog tills dom kommer och dricker.
En häst dr. Repel medlet har funkat super bra på är på Jojo. Hon brukar vara den som är mycket utsatt av kräken men ännu klarar hon sig utan täcke!!
Så visst kan jag rekommendera det flugmedlet, åtminstone är det bättre än alla andra "vanliga" medel du får från butikerna.
Man behöver ju dessutom bara spruta ca 1 gång i veckan av detta medel medan du med andra medel måste spruta flere gånger per dag om det ens skall hjälpa lite.

Att rida i skogen idag var ju dödfött..där kom dom där äckliga små svarta flugliknande kräken som samlar sig runt huvudena på hästarna. Nova blev riktit irriterad på dom så han var genom svettig efter bara en liten länk,inget nöjje med andra ord, det skulle funkat bättre att rida längs med vägarna tror jag! Det är bara det när vägarna är sten hårda just nu så man kan inte göra mycket annat än gå och trava lite.
På Pampas satt jag på flughuvan medan jag red och det hjälpte mycket, jag gick åxå barbacka så han slapp bli svettig en tredje dag i rad. Även fast mina pojkar äter elektrolyter efter varje pass jag rider som dom blir svettiga så undviker jag om jag kan att rida dom svettiga för ofta! Det är jätte viktigt att mata elektrolyter nu i det hästar som jobbar, saltsten räcker inte till!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar