Sidor

fredag 28 juni 2013

kastreringen

Nu är Lalle valack då... el han blev det redan igår men hade ingen tid att lägga in det här inlägget då. Jag tror jag var hemma  totalt en timme igår på dagen. När jag väl var hemma på kvällen var det lägg dags.
Vi hade bestämt tid klockan 2 att veterinären kommer. Halv 2 gick vi för att söka in dom ( det är en annan hingst som blev tillika kastrerad). Tror ni Lalle gav fast sig?! nix..precis som han vetat att nåt skulle ske. Han brydde sig inte ens om att äta brödet mitt.
Efter lite mutas med mysli gav han sig och 2 timmar senare var båda kastrerade. Själva processen gick bra, men han blev så vimsig av lugnande medlet så han höll på att falla några gånger men annors stod han snällt.




Sen var det att vänta att han piggnade till så man kunde gå ut och gå, det här var ju min första kastrering jag var med om, så vet inget om sånt här, men det fick jag höra att det viktigaste är att gå, gå, gå och spola spola spola! Så nu är har jag framför mig att minst 3 gånger per dag i en veckas tid fara till Klarvik stallet och tvätta och spola om vartannat! Som tur finns Christina där som är jätte hygglig och hjälper till då jag har så mycket jobb just nu. Sen hjälper även jag och Isa varandra där i stallet så vi får allt att rulla på smidigt.

Efter första promenaden fick han lov att äta, han fick lite hö och sen fick han vara i fred några timmar tills det igen var dags att gå.




På bara några timmar hade det hunnit svälla upp där han är opererad, så stort att han ser ut som han inte vore kastrerad alls, det ser verkligen inte trevlit ut men han har inte ont, jag får spola utan att han reagerar och det droppar blod som det skall, så jag får nu bara vänta att svullnaden lugnar sig.



Han har en så jätte fin och tjock man! Får se hur länge den hålls sådär när han i vinter får täcken på sig! Såhär såg Novas man ut en gång i tiderna åxå :)
Jag kommer hålla honom täckt dels för att jag hatar lång vinterpäls, dels för att han kommer stå i ute box men åxå för att han skall ha lättare att hålla sig rund. Om hästen måst kämpa för att hålla sig varm så sätter den så mycket energi på det så den tappar hullet istället. Och eftersom han är på magrare sidan redan nu så tycker jag han kan gå täckt. Nu menar jag ju inte att jag skall paltta på han som mina andra pojkar är när dom är klippta men 1 kanske 2 täcken beror på vädret! :)

Nu medan han står inne och äter mestadels hö så kommer jag mata i honom Eggersmann Mash på sidan om. Mashen är jätte bra i såna här fall, det ger lite massa men dennes viktigaste uppgift är att den håller magen i skick. Man skall mata av det minst en gång i veckan men man kan ge verje dag åxå, Lalle får nu av den morgon och kväll. Mashen används för ex tävlingshästar som åker mycket transport, efter operationer, fölningar och kolik.
Vi matar av det i vårt stall några kvällar i veckan under vintertid, då blöter man upp det i varmt vatten så får hästen en varm måltid kalla vinterdagar.
Ett helt perfekt foder som är helt utan nån som helst energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar