Sidor

söndag 2 december 2012

svar

Sandra! jag svarar här åt dig, hoppas det är ok...rolit att du följer med (trots att det blivit lite halvadåligt med inlägg nu senate tiden.) Jag måst börja med att säga att jag är ingen "Arabmänska" trots att jag har 2 st araber. Det är helt på "sattuma" som jag råkat köpa araber. Så kan inte säga att jag känner till hur dom beter sig el hur rasen fungerar i allmänhet. men det vet jag att ALLA hästar behöver en ledare, och i det här fallet skall det vara DU. Om det är så att hon står stilla när ägaren skall hoppa upp men inte åt dig så tror jag att du kanske inte är tillräklit tydlig i din ledar position. Det kan vara att hon inte respekterar dig tillräklit för att villa lyda, i det här fallet då stå stilla. Det har väl inte hänt dig el er nånting i samband med att du skall sitta upp som gör att hon känner sig besvärad och därför steppar på ? Skulle ägaren till hästen ha samma problem som du skulle jag tippa på att hon bara är olärd från liten, alltså från det att hon blev inriden, om man från början vid inridningen är sträng med att dom skall stå stilla när ryttaren sitter upp så brukar det inte vara problem i fortsättningen. Jag vet själv att när jag red in Kazanova så sa jag inte till åt honom att han skall stå stilla när jag satt mig upp och han gör så ännu i denna dag att han går iväg om jag inte håller spända tyglar på honom. Jag har ingen annan än mig själv att skylla till det. Sen finns det såklart alltid hästar oberoende ras som är nerviga, och då är det ju oftare kanske dom med mera fullblod i sig som är ivriga att komma iväg. Men stå på dig och öva det här med att stå stilla. Hoppa upp flera gånger och varje gång det går lite bättre så beröm mycket och när det inte går bra så var noga med att göra klart åt henne att nu gör hon fel. Ett steg är redan fel,backa henne och vänta tills hon står stilla och börja om! Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för ditt svar:)ska börja träna direkt med henne nu när jag rider nästa gång! alltid bra att få tips och lite push på vägen när man har problem. Andras råd och hjälp på vägen är guld värda:)ha det bra/Sandra

    SvaraRadera
  2. Du får jätte gärna berätta hur det går för er vid nått tillfälle!/ Heidi

    SvaraRadera