Sidor

måndag 31 december 2012

hopplöst

provade hackamoret på Nova idag, och det hjälpte inte ett piss!! fan åxå, om det kan bli värre så blev det nästan det...å så dök det upp en annan sak, han reagera inte alls på höger tygel, sprang snett bara. Måst be nån annan rida han nu snart så jag får höra om det e bara jag el e han sned nu åxå? får be Joppe komma och sticka nålar i han och kolla igenom honom tror jag.. Klippa han behöver jag göra med märkte jag, helt genom våt av svett efter vår lilla runda, el lilla och lilla, den var tänkt att jag bara sku fara en bit längs med vägen och prova betet men sen när han börja bråka så red jag tills han fungerade och det sluta med att jag fick dusha av han. Nu står han inne och skäms tillika som han torkar...
Skall helt på skojj bara rida Pampas med hackamoret nu när jag nu en gång har det här. Tur var det inte nå dyrt.. Men vill nån köpa det av mig så varsågoda.
Nu skall jag testa alla bett jag har här hemma på Nova, vilket är ganska många och fungerar inget så ser jag bara en utväg...ingen terräng för Nova mera! Sen har jag provat allt så då är det hans eget fel om det blir såhär. Det är bara så jäkla synd när han annors är helt safe i terrängen ;(
Men hej har ni några förslag på vad jag ännu kan testa så tar jag gärna emot förslag! Hoppas det nya året börjar bättre än vad detta år slutar..
Ni skall ha en fin kväll och gott nytt år!!

5 kommentarer:

  1. Alltså vad är det han gör i terrängen? Rusar? Dom bett jag själv haft stor nytta av förutom hackamore som hos oss varit lösningen till alla problem är ; pelham ( helst tredelat med små skänklar eller gummi-tvådelat eller rakt), olympia/pessoa med två/tre ringar och extra rem under hakan, eller sen kort och gott ett BAUHER bett som är lite skarpare än vanligt två delat.. Men olympian och pelhamen har nog fått stopp på alla starka hästar jag ridit.. Här kan man ju också variera nosgrimman, repnosgrimma och remontnosgrimma gör en betydlig skillnad redan med vanligt två delat bett :) lycka till /Jessi


    Vill inte betsla upp hästen, men mina hästar ha tyvärr vari sådana att jag annars inte haft en chans att njuta av en skogsritt, i nu läget klarar man sig bra med bettlöst/tvådelat nivel i skogen med karkki.. För 4 år sedan existerade inga såna tankar..

    SvaraRadera
  2. vet inte hur jag skall förklara att han gör. Men han biter fast i bettet å drar emot när jag ber honom sakta in, han sätter fram och ner huvud så att jag inte kommer åt att dra tillbaka tillräklit. Han rusar inte och han skulle aldrig sticka iväg, han är inte heller het på någo vis. Han bara inte lyder när jag ber honom ta trav från galopp el skritt från trav, el åxå bara sakta ner om han travar för fort. Och han är i själva verket jätte känslig i munnen, som jag skrev att på plan har jag inget i händerna och han lyder på vikten om jag ber han stanna..Jag rider honom normalt med ett tre delat gummi bett så att han inte lika lätt skall bita fast som med ett vanlit. Och ju starkare bett jag stoppar i munnen på honom ju värre drar han. Därför tänkte jag att hackamoret sku vara super,om det e bettena han inte tycker om, men nej funka tyvärr inte. Sen kan han ha dagar då han är bra i terrängen men det är inte så ofta. Så jag tror att han vill bestämma takten och blir arg när jag ber om annat. Vill du så kom och prova honom så får du se!???du får gärna göra det, hittills finns det ingen som jag vågar släppa han ut i terrängen med så sku va kul å se va nån annan säger. Man skall ha en MYCKET bra balans att rida ut me han, annors faller du säkert av och det får inte hända! :)

    SvaraRadera
  3. Ahaa, nå då hjälper de int häller och betsla upp, om han int ändå rusar på det viset. Klurigt, monipallonivel d-kuolain e ju också ett alternativ, där finns ju ingenstans o bita fast.. Kommer gärna o testar :)/jessi

    SvaraRadera
  4. du kan ju höra av dig när du har passlit nån dag så kan vi rida ut tillika? Vi kan börja på plan och sen fa på vägarna så du får se skillnaden. Tills dess skall jag testa mig fram med olika bett och hackamoret ännu en gång. ger honom en chans ännu. Nu är han nyklippt så han blir inte svettig av lite bråkas :)

    SvaraRadera
  5. Jo skall göra det! :) / Jessi

    SvaraRadera