Sidor

tisdag 25 december 2012

het debatt

Vi hade heta diskussioner om hästar och vatten igår. Om att stallet i fråga inte ger vatten åt sina hästar fast dom äter både morgonhö OCH dags ute. Dom går ut 8 på morgonen och kommer in först 4 på efter- middagen och får inte en klunk vatten på den tiden fast dom ätit 2 måltider hö. Enda dom har är snön dom kan äta el slicka i sig. Jag sa att jag tycker det är fel, att hästen måst få vatten iallfall en gång under dagen, just därför att dom äter ute, sku dom äta inne på morgonen och sen gå ut skulle det vara en helt annan sak, då kan dom dricka inne före., men det fanns en åsikt som löd att hästarna behöver inte vatten när dom har snö att äta.?? Det här är ett stall i Sverige så ingen behöver känna sig träffad.. Men jag skulle VÄLDIGT gärna villa höra ER åsikt om detta!!! Sku vara jätte snällt  om ni kunde berätta va ni tycker, var anonyma om ni vill, stör mig inte alls. Säg vad NI tycker, bjuda vatten?el låta dom vara utan tills dom kommer in och lita på att snön räcker?? Nu har många av er säkert fullt upp här under juldagarna och hinner inte läsa bloggar men sen när ni är tillbaka i vardagen så fundera på detta och berätta GÄRNA!!!
God fortsättning på julen!

4 kommentarer:

  1. Jag personligen tycker att hästar nog MÅSTE få vatten under dagen,åtminstone måste man enlit mig bjuda, ifall dom vill ha, inte kan man lita sej på snön :/ Utan vatten i 8 timmar e nog för länge enlit mej!

    SvaraRadera
  2. I lagen står det att en häst måste få dricka sig "mätt" 2 gånger i dygnet.

    SvaraRadera
  3. Enligt lagen måste en häst få dricka sig otörstig två gånger i dygnet, jag vet inte riktigt vad jag tycker om det.. Jag har i alla fall vatten ute åt mina även på vintern (sommaren är det för mig en självklarhet att hästarna ska ha fri tillgång på vatten), vi fyller på baljan på kvällarna och knackar isen på morgonen. Jag har dock bekanta som inte har vatten ute åt sina hästar utan låter doem dricka sig otörstiga innan de går ut och när de kommer int. Funkar det så är det inget fel på det systemet heller tycker jag :)

    SvaraRadera
  4. Den där lagregeln är den mest otydliga jag har hört tror jag,gillar den inte alls, har hittat en text som jag sätter upp här senare, jag behöver inte höra andras kommentarer efter att jag läste den för där stod allt precis just så som jag alltid trott/vetat! men kommentera förde om ni vill..:)

    SvaraRadera