Sidor

måndag 10 mars 2014

vad är det som hänt?

Nova är halt! och riktigt halt!, Hans båda framben är svullna och han vill inte stöda på höger fram. Igår på kvällen när jag tog in honom märkte jag inget men genast imorse före jag ens gick in i boxen märkte jag att något inte var som det skulle. Han stod inte och väntade på maten och han hade skit runt om i hela boxen.
När jag öppnade dörren kom han hoppandes på ett ben till matskålen.

Båda frambenen är varma och tjocka. Han går på det nog men han sätter inte hela vikten på det. :(
Kan det ha kommit från hoppningen igår?
Minns ni när jag för en tid sen skrev att jag mötte på en älg med Nova i skogen? den dök upp rakt framför näsan på oss och Nova vände fullt om?
Han hade ju lite varmt ben då dagen efter men han haltade inte. Jag undrar om det kan ha hänt något i hans ben då? å nu efter hoppningen retade han upp "skadan"???
Så här svullna ben hade han efter kastreringen, och det hörde ju ihop på nåt vis men han var aldrig halt då.
Vet inte vad annat det skulle kunna vara. Nu får han äta smärtstillande några dagar och vila benen. Blir det inte bättre sen så får jag väl åka iväg och ultra!




4 kommentarer:

  1. OJ NEEJ! :( hoppas att allt ordnar sej! Salama blev också sjuk några månader efter kastreringen.. han had fått nån bobba i kroppen av de å va trött å seg å så rann ögonen å näsan på han å så had han lite lös mage, men iof inga svullna ben eller sånt. Viki hade i tiderna hovböld och symptomen var lika som du beskriver men då va det bara i ett ben, resten var liite svullna pga att han hade hela sin vikt ojämt delat när han stod på bara 3 ben..han kunde nämligen inte alls gå på det benet som bölden fanns i. //I.S

    SvaraRadera
  2. lönar sig att ta först hovslagare och kolla ifall de är hovböld eller nåt förän man åker till klinik. Vet en veterinär i trakten som ibland frågar att ha hovslagaren vari och kolla, och alla gånger hitills har det varit hovbölder och fång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Min" veterinär säger alltid att kolla med smeden först! Stellas mamma, Spinki hade hovböld och hade samma symtom som Nova nu har, el nästan. Jag bad genast hennes smed komma och klämma på hoven, dom var nonchalanta och sa att inte e det hovböld. Jag trodde dom såklart och åkte iväg till kliniken...där dom konstaterade HOVBÖLD. Ni kan tro jag var glad på smed paret efter det!!!
      Enda skillnaden nu med Nova är att han inte har varma hovar och ingen puls i benen. Däremot ömmar han när jag drar längs med senan. Men jo kommer nog kolla hoven före jag far nåntans. Fång kan jag nog säga nästan 100% säkert att det inte är.

      Radera
    2. sama sak hände med viki, smeden klämde som fan på hoven utan "resultat" ,han hade iof puls i benet/benen men hoven va inte någo extra varm, hovarna är ju också lite varmare på hästar som går barfota så det var svårt att säga.. han reagerade också när man drog längs med senan som du beskriver. vikis hovböld var så häftig att då vi följande mårån sku åka iväg till kliniken, efter att han fått klarta sej under natten med värkmedicin, så hade den "sprucki" av sej själv, å oppe vid kronranden! o.O men åkte iväg förde, för att vara på säkra sidan, och som ja redan då visste så var det hovböld och inget annat. håller tummarna! //I.S

      Radera