Sidor

tisdag 25 mars 2014

Tur i oturen

Nej vet ni det är skratt retande när jag tänker på det, när jag och Monica är till galopp banan så kan nog va som helst hända..skall berätta hur det gick idag. :)

Lalle hade ju såklart ler badat just idag och just så passlit att hans man var gjord av ler rasta, ni vet såna där stora klumpar av lera som fastnar i manen, och nu har ju inte Lalle lite man heller! Kan dom inte rulla i sanden som är torr lixom ?
Så det tog säkert en halv timme att hitta hästen bakom all lera, skulle jag ha ridit hemma skulle han ha fått ha lite lera i manen men inte kan man ju åka till främmande platser med en skitig häst. Det är mycket sällan det varit folk tillika som vi varit på banan men vill i alla fall ha ren häst.

Lastande gick sådär, Ellu satt vi in först och jag trodde Lalle skulle typ springa in efter henne men nääää inte. Han ville ner till små flickorna som skrek som galningar efter honom. Jag lät han krångla några gånger och sen tog jag spöet och knäppte han på benen och sen gick vi in.

Han åkte bra, båda två stod prick stilla hela vägen och han va inte alls svettig el stressad. När vi kom fram såg vi att det hade kommit en trav gubbe med sin häst just före oss.
Skit tänkte vi, typiskt att när det är Lalles första gång här så skall det var någon annan tillika. Jag tror det har en gång varit en annan samtidigt som jag där och då var dom klara när jag började rida. Så dom störde inte alls. Nu skulle det här ekipage just börja träna som vi kom.

Jag gick fram och frågade hur han tänker köra så att vi inte skulle kråcka eller störa varandra. Han verkade jätte gullig och hästens hans fick inte fnatt fast han såg en häst med ryttare på ryggen :)
Vi började rida i fel varv så vi red åt samma håll som trav hästen, vi hölls oss på ytter kanten så vi inte var i vägen och allt gick jätte bra, en gång blev Lalle lite ivrig när han kom travande emot oss med ganska hård fart ( vi hade svängt om och red i det rätta varvet då) men sen efter det var han cool igen. :)

vi red 6 varv runt, alltså det blev ca 6 km, i alla gångarter, galopperade gjorde vi bara när trav hästen i såg :)

Vi slutade med att skritta av dom längs med en skogsväg som finns där. Lalle var trött men Ellu hade nog kunnat fara lite till tror jag. Gamla tanten tyckte det var roligt att komma ut igen lite.
Sen lastade vi dom och Lalle gick lite bättre in den här gången, men inte så bra som mina hästar skall gå in i trailern :) Det skall inte finnas någon tvekan utan raka vägen in! Lite övning behövs där ännu.

Nå så kommer det roliga, jag skulle starta bilen medan Monica gick för att öppna porten. Tror ni Chevan startade? nix, den bara vevade. Både Monica och jag vet vad det betyder i det här laget, den hade dragit in luft i systemet !!! Ingen panik med det, vi vet hur vi skall få den att starta, Monica = mekanikern och jag bakom ratten så vi löser det mesta. Men idag var vi hjälp lösa då ackun tog slut, den årkade inte veva mera.( man vevar för att få ut luften ur bränsle systemet)
Jaha hann jag tänka, hur gör vi nu? 2 hästar i släpet och vi får inte igång bilen.
Men så kom smarta jag på att vi ber trav kusken om start hjälp! Tur hade han inte hunnit iväg, och tur att han var här just idag, tänk just idag som vi inte ville att det skulle vara någon annan än vi på plats och just idag som Chevan bestämmer sig för att inte starta! Tur i oturen kan man säga. Dessutom hade vi ännu mera tur att gubben hade en stor bil och ingen vanlig personbil. En vanlig personbils starthjälp orkar inte ge tillräkligt med ström så att Chevan startar nämligen...
Start kablarna fast och Chevan startade genast!!! problemet löst! :) Fast med ventilerna och bara att köra hem!!
Det händer alltid nåt med bilen el något annat skumt när vi är på galoppbanan. ALLTID bara där. Kan inte förstå. Banan måste ha något dålig karma över sig..

Jag hade tänkte jag skulle lämnat bilen fast i trailern då jag skall imorgon med Pampas till manege och så tänkte jag att den kan stå fast så man kan öva lasta flickorna när det finns extra tid, men nu vågar jag nog inte fara med den imorgon utan byter nog till VOLVON!!!
Får se när det blir att lasta flickorna nu sen!

hästarna va duktiga i alla falla

Lilla Lalle ponnin :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar