Sidor

tisdag 1 januari 2013

1 januari

Nytt år å nya planer. Som första så kommer jag sluta skriva här varje dag, jag provade på det några månader på skojj men sade för mig själv för en tid sen att jag slutar skriva vid årskiftet. Nu blir det bara uppdateringar ibland, om det "händer" nåt extra. Som en nyhetssida som det tidigare åxå har varit.

Året som gått var för Pampas del ett jätte bra år, han har mognat som hingst och har nuförtiden ett super lynne, nåja det har han alltid haft men nu är han mera vuxen. Han har tävlat och hoppat säkrare än nånsin, bör tilläggas att Pampas gillade inte alls att hoppa som liten och var mycket osäker!!  nu hoppar han 1 meters bana som ingenting. Jag sa nångång för ett par år sedan att mitt mål med Pampas är att hoppa en 1 meters bana med honom så att han vill hoppa och tycker om det, så kan gott och väl säga att vi lyckats med det. :)

vatten matta i 1 meters klass, Pampas största skräck

Flere placeringar år 2012



SHW med Jessica Aminoff




År 2013 då? Ja vi kommer säkert tävla några klasser när vi känner för det och så kommer vi hoppa hemma och på träningar högre hinder och göra mycket övningar av olika slag, kanske starta en 1.10 klass nångång. Helt öppet och fritt kommer vi ta det. Pampas kommer vara tillgänglig för avel även denna sommar, och så väntar jag med spänning på att hans avkomma föds i vår. Det blev tyvärr bara ett sto som blev betäckt, han hade 3 andra ston men en backa ut i sista stund, ett sto bara sparka så jag lät inte Pampas betäcka den och det tredje stoet blev aldrig brunstiti. :( jätte synd men så är häst världen.

Kazanovas år har varit mycket upp och ned, på våren funderade jag skarpt på att kastrera honom efter att han betäckt dom ston som jag lovat han skulle betäcka,tyvärr blev bara 2 st ston dräktiga, ett sto betäckte han 2 gånger men den blev endå tom och den 4.de hade för dåliga brunster för att våga betäcka. Han var mycket hingstig på våren och början av sommaren och inget funkade, han betedde sig varken hemma el på träningar, och hoppande blev lidande. Det var ganska få saker han var nöjd med. En av dom var att galoppera!!!han älskar att få springa fort, så stora delar av sommaren galoppera vi på bana, och på hösten deltog vi i en galopptävling och vann!! Efter det tog vi upp hoppningen igen och tävlade några gånger med noll banor och 2 placeringar i små klasser. På sensommaren blev han allt mer normal i betende och jag sköt undan tankarna att kastrera. Jag vill veta först hurdana föl han lämnar förrän jag gör beslutet, men en sak är klar, klarar han inte av att hoppa och tävla som hingst så ryker nog bollarna. Men då blir det antagligen så att han betäcker nu i sommar och kanske ännu sen följande (ifall det blir fina föl) och vi lämnar hoppande under tiden och sen tar upp det pånytt som valack. Han är ännu så ung så han hinner nog tävla. Jag vill göra klart att Nova är väldigt snäll hingst, han skulle aldrig göra en annan häst illa el mig men han är väldigt speciell och man måst känna honom för att veta hans juttun. Han har ett jävlit humör ibland och är envis som en åsna men SNÄLL!
Kazanova KAN hoppa, han skulle kunna bli en fin dressyhäst och han är svart, vilket för en arab är mycket fint!! När jag köpte Nova och hämtade hem honom var han den enda svarta hingst araben i Finland, nu kanske det finns nån enstaka till. Så det görs inga förhastade beslut här inte.









2013 för Kazanova. Jag leker med tanken att föra honom till Maarit Raiskio för att kolla lite vad det sku gå att få ut av honom i dressyren, jag har jobbat åt henne tidigare så kanske jag skulle kunna byta lite tjänster med henne :) el Jessica Aminoff skulle åxå vara ett alternativ, hon är jäklit bra på dressyr åxå :) Hoppningen vågar jag inte planera, men om det funkar så skall han såklart tävlas av både mig och Jessica. Betäckningar blir det igen redan i Maj och avkommorna borde om allt går vägen födas i April och Maj.

För mig själv då! I stora hela är jag nöjd med det gågna året, jag har haft bra med jobb, imellan lite för mycket. Men man skall inte klaga, jag lever bra och kan göra det jag känner för. En besvikelse har jag över att jag inte kunnat tävla Nova så mycket jag velat och inte kommit frammåt i hoppningen alls, bara gått bakåt från år 2011 (som var ett topp år) Men Pampas räddade mig där och betedde sig sen i stället super. :) Jag vill tacka Monica som hjälp mig mycket med hästarna och håller tummarna för att vi har Ellu med oss ännu inkommande år. Ellu hör lixom till i stallet här. Sen är jag glad över att min syster flyttat hem tillbaka från Norge, jag har mycket hjälp av henne och det är rolit med hennes ridsällskap.

Det kommande året väntar jag 2 st föl, mera jobb,resor, och mycket ändringar i stallet här hemma. Mest av allt, jag ber att min älskade Stålle finns med mig och håller mitt humör uppe och att min sambo ork med mig och hästarna :) Sist men inte minst så  fyller jag 30 år i år!!!, och dessutom snart.!!så det bli hoppeligen ett fint år 2013




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar